2022-09-20

Däckskiftarna lanserar AI chatt

Däckförsäljning online har stagnerat de fem senaste åren. Nu ska Däckskiftarna med hjälp av AI få fler att våga köpa däck och fälgar på nätet.

Många fordonsägare känner nog igen sig i beskrivningen att köpa rätt däck för sin bils behov och sina körvanor är svårt.

Däckförsäljning online har de senaste åren har stagnerat på cirka 20 procents marknadsandel trots att man pressat priserna till ohälsosamt låga nivåer. 

Däck och fälgar är komplexa kapital och sällansköpsprodukter som gör att köparna ofta känner en stor osäkerhet, något som vi vill ändra på.  Vi behövde därför en skalbar och interaktiv lösning där vi alltid finns tillgängliga för besökarna utan att behöva addera mer mantimmar”, säger John Larzon e-handelsansvarig.

För att eliminera köphinder och få fler att våga köpa däck och fälgar online lanserar Däckskiftarna nu en AI chatt tillsammans med företaget Ebbot.

Däckskiftarna som främst är kända för rekordsnabba däckskiften och hög service vid sina däckstationer vill nu även erbjuda sina digitala besökare likvärdig service.

John fortsätter: "Med Ebbot kan vi erbjuda service på dygnets alla timmar och i högre grad demolera de köphinder som däckköpare står inför. Dessutom kan vi guida besökare som vill hitta sin närmaste däckstation att snabbt hitta dit".

Från att tidigare enbart ha erbjudit möjligheten att chatta under kontorstider kan besökare på Däckskiftarna.se numer få däck och fälgrådgivning dygnet runt.

Vi tycker att det har varit väldigt roligt att jobba med gänget hos Däckskiftarna. Vi uppskattar när man som kund vågar att ta ut svängarna lite, och upplever att samarbetet har lett fram till en smart och kundvänlig lösning. Vi ser fram emot att fortsätta jobba tillsammans”, säger Sara Andersson Project Manager på Ebbot.