Däckskola

Allt du behöver veta om däck

Vad innebär det egentligen att välja rätt däck och vilka avgörande faktorer bör du ha i åtanke när du ska köpa nya? Däcken kan spela en avgörande roll när det kommer till en bra eller dålig körupplevelse och framförallt när det kommer till säkerhet. 
Nedan reder vi ut begrepp och tydliggör vad lagen säger – allt för att underlätta ditt köp av nya däck samt för att göra din bilfärd säkrare.

Vad säger lagen om när du måste byta däck?

Mellan 1 december - 31 mars ska vinterdäck eller likvärdig utrustning användas när vinterväglag råder. Kravet gäller för personbil, lätt lastbil och buss med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagn som dras av ett sådant fordon.

Viktiga datum att komma ihåg vid däckskifte: 
Vinterdäck måste vara på plats 1 dec – 31 mars
Dubbdäck är tillåtet 1 okt – 15 april (såtillvida att det inte råder vinterväglag)

Läs mer om datum för sommardäck här.

Läs mer om datum för vinterdäck här.

Dubbat eller odubbat?

Från och med den 1 juni 2019 gäller en ny definition av vinterdäck. Däcken ska vara märkta med symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF), vara märkta med POR (Professional Off Road), eller vara dubbade och uppfylla kraven för dubbdäck.

Vinterdäck definierades tidigare av Vägverket som ”däck särskilt framtagna för vinterkörning och som är märkta med M+S, M.S, M&S, M-S, MS eller ’Mud and Snow’”.  Den här typen av däck får användas som vinterdäck under en övergångsperiod fram till den 30 november 2024. Då det inte framgår om Mud and snow-däcken är särskilt framtagna för vinterkörning så har tidigare STRO (The Scandinavian Tire and Rim Organization) och Däckbranschens Informationsråd tagit fram listor över av tillverkaren godkända däck för vinterkörning. De upphörde med det i januari 2019.

Det finns två olika typer av vinterdäck; dubbade eller odubbade även kallade friktionsdäck. Vilket däck du bör välja beror på vilka körförhållanden som råder där du planerar att köra din bil. 

Dubbdäck lämpar sig bäst för tyngre vinterklimat med oplogade vägar samt isiga underlag. Bor du i mellan- eller södra Sverige är förmodligen friktionsdäck bäst lämpade då de passar bäst för motorväg och stadskörning.

Mönsterdjup

Mönstret på ditt däck har betydelse för däckets grepp, tålighet, drivförmåga samt kapacitet att avleda vatten. Bränsleförbrukning, komfort och ljudnivå påverkas också av mönstret. 

Mönsterdjupet är extremt viktigt för din säkerhet. Enligt svensk lag är det minsta tillåtna mönsterdjup 1,6 mm och på ett vinterdäck 3,0 mm. Det är dock rekommenderat att byta, framförallt vinterdäck, tidigare då köregenskaperna förändas drastiskt vid slitage. Ett nytt sommardäck har ett mönsterdjup på ca 7-8 millimeter och ett vinterdäck ca 8-9 millimeter.

Kontrollera dina däck regelbundet för en säkrare bilfärd. 

Läs mer om mönstedjup här.

Lufttryck & balansering

För att maximera däckens livslängd är det viktigt att du har rätt lufttryck i däcken. För att ta reda på rätt lufttryck för din bil kan du titta på dörrstolpen vid förarplatsen, i tankluckan eller i instruktionsboken. Är lufttrycket inte korrekt kommer däcken att slitas ojämnt.

Vi på däckskiftarna rekommenderar att du kollar lufttrycket regelbundet, en gång i månaden, så kör du säkrare och mer ekonomiskt.

Att balansera däcken är en viktig del av förberedelserna inför en säsongs bilkörning. Genom att balansera däcken uppnår du högre körkomfort samt att du förebygger onödigt slitage på dina däck. När du väljer att balansera dina däck korrigerar vi eventuell obalans. Detta gör vi genom att fästa vikter på däckets in- och utsida.

Vi på Däckskiftarna rekommenderar att du kontrollbalanserar dina däck vid varje skifte. Vi erbjuder en kostnadsfri kontroll vid däckskifte hos oss. 

Förvaring

Då däck är känsliga för både hög värme och solljus, är det viktigt att förvara dina däck mörkt, svalt och torrt. Har du lösa däck så ska du lagra dem stående medans däck på fälg lagras bäst liggande. 

Tänk på att däck får inte förvaras i träförråd, på vinden eller nära brandfarliga ämnen p.g.a. brandrisken.

Däckskiftarna erbjuder däckhotell där vi tar hand om samt förvarar dina däck säkert.
Läs mer om däckhotell här.

Däck och miljö

Idag arbetar de flesta tillverkare hårt för att ta fram nya tekniker, och innovationer på sina däck. Målet är att göra dem miljövänliga, lättrullade, bekväma och säkra att köra med.

När du köper ett par nya däck betalar du som köpare en återvinningsavgift. Detta finansierar återvinningen av dina däck när de är utslitna.

Märkning på däck

Vad betyder egentligen alla märkningar på däcken? Här reder vi ut vad som står för vad.

Tireinformation.jpg

 

  1. Däckproducent (Märke)
  2. DOT eller ECE/EEC anger tillverkningsplats och tid för däcken. Det mest centrala är de fyra sista siffrorna som står för tillverkningsvecka och år. Alltså 2919 betyder att däcket är tillverkat vecka 29 år 2019.
  3. TWI markerar var däckets slitageindikationer finns (Tread Wear Indicator)
  4. RF är en förkortning för Reinforced och visar att däcket är förstärkt
  5. Information om vinterprestanda (M+S står för Mud and Snow) - ersätts av (3PMSF)
  6. Profilbeteckning / Däcktyp
  7. Däckets bredd i mm
  8. Förhållandet mellan däckets höjd och dess bredd i % (profilförhållandet)
  9. Informerar att detta är ett Radialdäck (tråden är tvärgående till hjulets rullriktning)
  10. Fälgens storlek (diameter i tum)
  11. Däckets belastningsindex (visar minimigränsen)
  12. Däckets hastighetsklass
  13. Däck utan innerslang (TL står för tubeless)

Välkommen att höra av dig till Däckskiftarnas kundservice om du har frågor eller funderingar.

Vanliga frågor och svar om däck

Här har vi samlat vanliga frågor och svar om däck.

Allmänna frågor

Hur mycket påverkas ett fordons prestanda av däcken?

Att välja rätt däck utifrån vad man kör på för underlag är mycket viktigt. I förhållande till vad däck kostar har de stor effekt på framförallt väggreppet. Även sådant som bullernivå, styrrespons och bränsleförbrukning påverkas av ditt val av däck.

Vilka olika typer av däck finns det?

Förutom sommar- och vinterdäck brukar man tala om radialdäck och diagonaldäck, som bygger på två olika sätt att placera armeringen inne i däcken. Idag är nästan alla däck radialdäck och där går armeringen (kordon) parallellt med däckets radie. Premiumdäck, budgetdäck och mellanklassdäck är en annan indelning som bygger på hur påkostade däck är.

Vad är det för skillnad på budgetdäck och premiumdäck?

Däck har olika egenskaper, när det gäller premiumdäck har man inte sparat in på material och utvecklingskostnader i samma utsträckning som vid produktionen av budgetdäck. Budgetdäck kan vara nästan lika bra på det mesta, men generellt så får du den kvalitet du betalar för när det gäller däck.

Hur vet man vilka dimensioner däcken ska ha?

I bilens registreringsbevis finns information om vilka däck och fälgar den hade när den var ny. Om bilen inte modifieras ska den ha däck med samma dimensioner som då. Du kan också kontrollera vilka dimensioner som gäller genom att använda Däckskiftarnas sökmotor.

Behöver man särskilda däck till en SUV?

En SUV är byggd för att tåla mer än en vanlig personbil och har i regel en högre vikt. Det ställer särskilda krav på däcken.

Spelar det någon roll hur däck förvaras?

Ja, det spelar roll. Om du vill att däcken ska hålla i flera år behöver de förvaras under rätt förhållanden när du inte kör med dem. Snabba temperaturväxlingar och direkt solljus är exempel på faktorer som kan förkorta däckens livslängd. Att ha däcken på ett Däckskiftarna däckhotell innebär att de förvaras rätt, samtidigt som det är praktiskt.

Hur lång livslängd har däck?

Ett däck som förvarats på rätt sätt i upp till fem år är i princip som nytt. Sedan börjar däcken försämras på grund av kemiska processer, även när du inte kör med dem. Ett däck som är tio år gammalt bör bytas, även om det inte använts så mycket. Körsträckan har stor betydelse för hur snabbt ett däck slits. Vinterdäck håller längre än sommardäck eftersom du kör med dem under en kortare del av året.

 

En sak som gör att det är svårt att ge ett rakt svar på hur länge däck håller är att det i hög grad beror på däckens kvalitet och gummiblandning. Ett riktmärke är att du kan köra på en uppsättning däck i ungefär 4 500–5 000 mil. Det gäller om det är kvalitetsdäck och du tar hand om dem genom att tvätta dem, hålla rätt lufttryck och förvarar dem under rätt förhållanden mellan säsongerna.

Ska man har däck som är mer slitna på fram- eller bakaxeln?

Det bästa är om alla fyra däcken är jämnt slitna. Är det skillnad i slitage mellan dina däck ska du ha de bästa däcken bak för att inte riskera att få sladd. Detta gäller oavsett om du har en bakhjulsdriven, framhjulsdriven eller fyrhjulsdriven bil.

Är det värt att laga ett däck som fått punktering?

Ja, det lönar sig ofta att laga en punktering på en Däckskiftarna servicestation om du inte kört för länge med det punkterade däcket. En lagning är helt enkelt väsentligt billigare än att köpa ett nytt däck. Förutsatt att det inte var dags att byta däck i alla fall.

Kan man lita på allvädersdäck?

Allvädersdäck, alltså däck som du kan köra med oavsett vad det är för väglag är praktiska. När man ser till deras vägegenskaper så är de dock en kompromiss. Sommardäck är bättre på sommaren. När det är riktigt tufft vinterväder ska du helst låta bilen stå om den är försedd med allvädersdäck istället för riktiga vinterdäck.

Vad kännetecknar miljödäck?

Miljövänligt, till exempel däck med Svanenmärkning, ska ha så låga halter av miljöfarliga ämnen som möjligt och vara helt fria från HA-oljor. De bör också ha lågt rullmotstånd och därmed bidra till lägre utsläpp i och med sänkt bränsleförbrukning.

Vad innebär EU-märkning av däck?

Inom EU finns det en standard för hur däck ska märkas. Märkningen ger dig information om följande egenskaper:

 

  • Däckens bränsleförbrukning
  • Däckens våtgrepp, alltså bromssträcka på vått underlag
  • Bullernivå (betecknar hur mycket det låter om bilen, inte hur mycket du hör inne i kupén)

Hur vet man vilket lufttryck däcken ska ha?

Vilket lufttryck som är lämpligt för ett fordon framgår av instruktionsboken. För personbilar är 2,5 bar ett riktmärke.

Sommardäck

När ska man byta till sommardäck?

Grundregeln är att du ska använda sommardäck 1 april till 30 november, det gäller dock inte om det råder vinterväglag senare eller tidigare än så. Du ska alltid ha däck som är anpassade efter de förhållanden som gäller ute på vägen. Sommardäck är gjorda för att prestera som bäst när temperaturen är över 10 grader.

Vilka egenskaper avgör om sommardäck är bra?

Däck har många olika egenskaper och inget enskilt däck är bäst på allt. Vad som är ett bra sommardäck beror på vad du värdesätter. Många vill ha sommardäck som har bästa möjliga våtgrepp och skydd mot vattenplaning. Däckens rullmotstånd kan också vara väldigt viktigt om du vill ha miljövänliga däck som ger så låg bränsleförbrukning som möjligt.

Vilket mönsterdjup måste sommardäck ha?

Enligt lag är du skyldig att köra med ett mönsterdjup på minst 1,6 mm. Det är dock i minsta laget om du vill att bilen ska prestera så bra som möjligt. Är mönsterdjupet mindre än 3 mm kan det vara dags att byta till nya sommardäck. Konsultera gärna oss på Däckskiftarna om du är osäker på om du behöver byta däck.

Vinterdäck

Vad är det för skillnad på dubbdäck och friktionsdäck?

Vinterdäck med dubbar är det säkraste valet när det är is på vägen och risken för olyckor är som störst. Friktionsdäck saknar dubbar och sliter mindre på vägarna samtidigt som de presterar bättre än dubbdäck på torr och snöfri asfalt.

Vad är det för skillnad på mellaneuropeiska och nordiska vinterdäck?

Mellaneuropeiska vinterdäck är anpassade för vintervägar i södra Europa. De är sämre när temperaturen sjunker och om det är snö och is på vägen. Nordiska vinterdäck är bättre anpassade för skandinaviskt vinterväglag.

Är det tillåtet att köra med vinterdäck på sommaren?

Det är inte olagligt, men olämpligt. Däcken slits ut snabbare och har inte alls lika bra egenskaper när det är varmt ute som sommardäck.

När måste man ha vinterdäck?

Det är lag på att du ska ha vinterdäck, vid vinterväglag, 1 december till 31 mars. Du får inte ha dubbdäck tidigare än 1 oktober eller senare än 14 april, om det inte är vinterväglag.

Hur avgörs det om det är vinterväglag eller inte?

Det är polisen som gör den bedömningen om det inte är självklart. Man kan säga att det är vinterväglag om det är snö, frost eller is på någon del av vägbanan.

Vad ska vinterdäck ha för mönsterdjup?

För personbilar samt andra fordon med en totalvikt på max 3,5 ton ska mönsterdjupet alltid vara minst 3 mm. Byte kan vara aktuellt om mönsterdjupet understiger 5 mm och om du är mån om att ha bästa möjliga väggrepp. Om ett fordons totalvikt överstiger 3,5 ton ska däcken ha ett mönsterdjup på minst 5 mm.

Vad är MS-däck?

MS står för Mud and Snow, alltså lera och snö. De har någon av följande märkningar: M+S, M.S., M&S, M-S, MS eller ”Mud and Snow”. De kan också vara märkta med en snöflinga eller en alptopp. Dessa däck är oftast godkända som vinterdäck i Sverige. Det finns dock däck med den märkningen som är avsedda för terrängfordon och som inte är godkända som vinterdäck i Sverige.

Kör inte med dubbfria vinterdäck på sommaren

Du får som bekant inte köra med dubbade däck när det inte är vinterväglag, men det är faktiskt lagligt att köra med dubbfria vinterdäck på sommaren. Frågan är dock om det är en bra idé. Det korta svaret är att det inte är det. Här kommer vi att gå igenom varför du absolut inte bör köra med vinterdäck på sommaren, ens om de är utan dubbar.

Kör du med fel däck försämras prestandan

Bra sommardäck minskar risken för vattenplaning, ger dig bra våtgrepp och hög stabilitet. Med vinterdäck går du miste om detta. Däckens grundkonstruktion, greppmönster och den gummiblandning som däcken består av är helt enkelt anpassad för vinterförhållanden och inte sommarvägar. I Sverige kan skillnader mellan vinter och sommar vara mycket stora och vinterdäck har helt enkelt andra egenskaper än sommardäck – oavsett om de är försedda med dubbar eller inte.

Slitna vinterdäck är extra farliga

Många är av den uppfattningen att det borde vara förbjudet att köra med vinterdäck på sommaren. Bland annat NTF (Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande) driver den linjen idag. Att välja däck som är anpassade för väglaget handlar om dina, dina passagerares och dina medtrafikanters säkerhet. Man bedömer att omkring 200 000 bilförare i Sverige kör med dubbfria vinterdäck när de egentligen borde ha bytt till sommardäck. Däremot är det inte så många som kör med sommardäck under vintern. Kanske för att det är olagligt, så ett förbud mot dubbfria vinterdäck på sommaren skulle troligen ha en effekt.

Bromssträckan förlängs

Tester har visat att det är stor skillnad på bromssträckan beroende på om du kör med bra sommardäck eller dubbfria vinterdäck. Särskilt på våt asfalt, där det verkligen är viktigt att kunna bromsa effektivt, är skillnaden mycket stor. Med bra sommardäck kan du räkna med en bromssträcka på strax under 30 meter om du kör i en hastighet på 80 km/h. Med dubbfria vinterdäck har bromssträckan uppmätts till närmare 44 meter, vid samma hastighet. Det kan mycket väl vara skillnad mellan en effektiv inbromsning och en svår olycka. Detta enligt ett test publicerat i Auto Motor & Sport där man jämförde nya premiumdäck. Med slitna vinterdäck får du ännu längre bromssträcka på våt asfalt. På torr asfalt är skillnaden något mindre men fortfarande högst markant.

Däckens stabilitet försämras

Tester har gjorts för att kontrollera vilken stabilitet vinterdäck har jämfört med sommardäck. Framförallt har man tittat på däckens egenskaper i lite högre hastigheter där en snabb undanmanöver kan innebär stora påfrestningar och kräva mycket god stabilitet. Faktum är att man tar en stor risk genom att fortsätta köra med vinterdäck på sommaren.

 

VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) har gjort mätningar som visat att en bil med sommardäck klarar en snabb manöver i en hastighet på omkring 83 km/h. I samma test har en bil försedd med dubbfria vinterdäck bara kunnat göra samma manöver i upp till 72 km/h. Skillnaden är alltså mycket stor och den beror framförallt på att ett vinterdäck, som är anpassat till lägre temperaturer, blir för mjukt när det är varmare ute. Det påverkar greppet och stabiliteten, framförallt vid hastiga väjningar i lite högre hastigheter. Konsekvensen kan vara att en bil med vinterdäck får sladd där en bil med sommardäck hade klarat situationen med marginal.

 

När du drabbas av vattenplaning förlorar du allt väggrepp. Det är en allvarlig situation och risken för det ökar om du inte byter till sommardäck utan fortsätter att köra med dubbfria vinterdäck på sommaren. I ett test i Auto Motor & Sports kunde man se att ett sommardäck av hög kvalitet fick vattenplaning i en hastighet av 84,1 km/h. Under samma förhållanden började ett dubbfritt vinterdäck att vattenplana vid en hastighet på 69,5 km/h. Den som vill ha ett bra skydd mot vattenplaning bör byta till nya sommardäck innan mönsterdjupet slitits ner till under 4 mm. Alltså långt innan man enligt lag är skyldig att byta till nya däck. Den som kör med slitna vinterdäck löper stor risk att råka ut för vattenplaning.

Det är oekonomiskt att köra med vinterdäck utan dubbar på sommaren

Många är av den uppfattningen att det är ekonomiskt att slita på däck tills man inte längre får köra med dem enligt lag, för att mönsterdjupet är för litet. Men faktum är att vinterdäck utan dubbar slits snabbare än sommardäck och att det därför kan bli en dålig affär. Ju varmare det är, desto snabbare slits vinterdäcken.

Bromssträcka

Att ha en så kort bromssträcka som möjligt är viktigt ur en trafiksäkerhetssynpunkt. För att ha en kort bromssträcka är däcken av allra största relevans. Däcken och säkerheten går således hand i hand. Det är när däcken är nya som de är som allra mest säkra. I takt med att däcket slits och mönsterdjupet minskar blir bromssträckan längre. Samtidigt ökar också risken för att du ska få vattenplaning när du kör.

 

Om du har olika sommar- och vinterdäck ska du tänka på att förvara däcken på ett korrekt sätt när de inte är under bilen. Innan du byter däck ska du även kontrollera hur skicket är på däcken som monteras så att de har ett tillräckligt mönsterdjup för att vara säkra.

 

Andra saker du kan göra för att köra så säkert som möjligt är att:

  • Beräkna hur lång bromssträckan är
  • Köra så att du undviker vattenplaning
  • Montera rätt och kvalitativa däck på bilen
  • Använda rätt typ av däck beroende på väglag

Hur beräknar man bromssträckan?

Med bromssträcka syftar man till avståndet bilen rullar från det att du börjar bromsa till att bilen står stilla. I vissa avseenden talar man även om stoppsträcka. En stoppsträcka utgår från samma beräkning som bromssträckan, men man räknar även in tiden det tar för föraren att reagera. Det vill säga, när upptäcker man en fara och när börjar man bromsa. Reaktionstiden brukar man säga är 30,48 centimeter (en foot) per 1,6 km/h (mph).

 

För att räkna ut stoppsträckan i meter istället för i foot kan du beräkna enligt följande:

 

Hastighet² / 20 + reaktionssträcka. Multiplicera sedan resultatet du får fram med 0,3 för att få fram ett svar i meter. Tänk på att detta är en formel som fungerar i teorin. Rent praktiskt finns många andra faktorer som påverkar stoppsträckan. Bland annat vägunderlag och temperatur påverkar hur snabbt du kan få stopp på fordonet.

Stoppsträckan påverkas av däcken

Hur lång din stoppsträcka blir påverkas som vi tidigare nämnt av vilket skick dina däck är i. En annan sak som påverkar stoppsträckan är vilken slags däck du har monterade på bilen. Du ska vara väldigt noga med att använda sommardäck när det är sommarföre och vinterdäck när det är vinterföre. Sommardäck har exempelvis en gummiblandning som gör att de fungerar bättre när det är varmare temperaturer, medan vinterdäck har gummiblandningar som fungerar tvärtom.

Vattenplaning

Vattenplaning är när det är vått på vägarna och däcken inte kan pressa bort vattnet under bilen. Då får däcken inte direktkontakt med vägen och kan börja plana så att du som förare förlorar kontrollen.

 

Vattnet pressas ut från däcken genom små spår som går längs med däckens sidor. I takt med att däcken slits blir dessa spår mindre, så att vattnet får svårare att pressas ut. Tecken på att man har vattenplaning kan vara att hjulen snurrar men inte greppar, att du hör ljudet av vatten under bilen och att styrningen känns mjukare än vanligt.

Hur ska man agera vid vattenplaning?

En tumregel om du får vattenplaning är att inte bromsa. Du ska istället trycka in kopplingen, släppa på gasen och fortsätta köra framåt genom att motorbromsa. Motorbromsa tills du känner att däcken greppar mot underlaget igen.

 

Du undviker vattenplaning genom att vidta försiktighetsåtgärder när du kör då det regnar. Anpassa hastigheten efter vägföret. Kontrollera också att däcken har ett mönsterdjup på över 3 millimeter för att vara garanterad högsta möjliga säkerhet. Vattenplaning kan även uppstå när det är slaskigt före, exempelvis när snön börjar smälta och ligger kvar på vägen. Om du drabbas av vattenplaning då ska du agera på samma sätt som om du får vattenplaning när det regnar.

Reservhjul

Att ha ett fullstort reservhjul i bilen innebär att du inte behöver ringa bärgningsbilen om du råkar ut för en punktering. Ett reservhjul fungerar som ett vanligt hjul, under förutsättning att det är i bra skick och har rätt lufttryck. Ett reservhjul kan du köra på som vanligt efter ett däckbyte utan att vägegenskaperna förändras särskilt mycket. Detta förutsatt att det inte är stor skillnad i prestanda mellan däcket du byter till och dem du har under bilen.

 

Ett alternativ till reservhjul är ett nödhjul. Hur fort du får köra på ett sådant hjul står på själva hjulet. Fördelen jämfört med ett reservhjul är att det tar mindre plats i bilen och inte är lika tungt. Det kostar heller inte lika mycket. Du kan dock inte köra på det under en längre tid utan måste ta dig till en servicestation för att byta till ett vanligt hjul.

Släpvagnsdäck

På Däckskiftarna hittar du ett bra utbud av däck för släpvagnar. Vi har c-däck om du är ute efter släpvagnsdäck för en hög vikt men även släpvagnsdäck med mindre dimensioner. En av de saker du måste tänka på vid köp av däck för släpvagnar är just att däcket är anpassat för släpvagnens totalvikt.

En släpvagn ska ha vinterdäck vid vinterväglag

Från den 1 december till den 31 mars måste du enligt lag ha vinterdäck på släpvagnen om det är vinterväglag och om den totala vikten är mindre än 3,5 ton. När det gäller tyngre fordon och släp finns det istället ett krav på att däckens mönsterdjup ska vara minst 5 mm. Om det fordon som drar vagnen har vinterdäck som är försedda med dubbar ska även släpvagnsdäcken vara dubbade och inte av friktionstyp. Har dragfordonet vinterdäck av friktionstyp kan släpvagnen ha antingen dubbade vinterdäck eller friktionsdäck.

 

Vem äger bilen?

Vem som äger bilen är en uppgift som tillsammans med en del annan information finns registrerad hos Transportstyrelsen. Här är exempel på uppgifter som finns i Transportstyrelsens fordonsregister:

 

  • Fordonets status
  • Datum för den senaste besiktningen
  • Förvärvsdatum
  • Trafikförsäkringsinformation
  • Fordonets ägare

Så gör du för att ta reda på vem som äger en bil

På Transportstyrelsens hemsida kan du ange registreringsnumret för det fordon du vill kontrollera. Du behöver legitimera dig för att kunna få ut vissa av uppgifterna som finns i registret. Det kan du göra med BankID eller mobilt BankID. Informationen som du har begärt skickas till dig i ett mail. Om det är en privatperson som äger bilen kan du få reda på vem det är även utan att du behöver verifiera dig med BankID.

 

Om du föredrar att få uppgifterna via SMS istället för mail så finns SMS-tjänsten ”Vem äger fordonet”. Du skickar bilens registreringsnummer till numret 72503 och får sedan svar inom några minuter. Det kostar tre kronor. Att få svar via mail är gratis.

Det är inte bara Transportstyrelsen som får ge ut informationen

Även om Transportstyrelsen har en lättanvänd tjänst så finns det flera olika aktörer som kan erbjuda fordonsupplysning och ge dig information om vem som äger en bil. Om det är viktigt för dig att få så mycket information som möjligt om en bil och den person som är registrerad som ägare kan det var idé att hämta uppgifter från flera ställen. Vad du kan få ut för information varierar nämligen.

Situationer då det kan vara bra att kontrollera vem som äger bilen

Du som funderar på att köpa en begagnad bil av en privatperson gör klokt i att kontrollera att personen som säljer bilen verkligen är registrerad som dess ägare. Du kan också få annan information om bilen som det är bra att känna till innan du genomför affären. Om en bil verkar övergiven kan det också vara bra att ta reda på vem som äger den.

Bränslens påverkan på växthuseffekten

Växthuseffekten innebär den ackumulering av växthusgaser i atmosfären som leder att jorden långsamt värms upp. Även om vi inte vet allt om dessa processer idag så är det tydligt att en ganska stor del av de växthusgaser som släpps ut kommer från bilar. Man brukar säga att det handlar om omkring 30 %. Framförallt bensindrivna bilar bidrar till växthuseffekten. Att byta till en bil som inte är bensindriven, eller att åtminstone byta till miljödäck, är ett bra sätt att själv bidra till en minskning av utsläppen av växthusgaser.

 

Idag finns det flera lämpliga alternativ till bensindrivna bilar, något som lett till en minskning av utsläpp. Alla bränslen leder dock till en viss mängd utsläpp, men vilket bränsle påverkar växthuseffekten i minst grad?

Alla bränslen påverkar miljön

Det finns idag flera bra alternativ till bensindrivna fordon. Det finns dock inget sätt att framföra motorfordon utan att det blir en miljöpåverkan. Här kommer vi att gå igenom hur de olika alternativen till bensin påverkar växthuseffekten.

Elektricitet

Laddhybrider och bilar som drivs helt av el blir snabbt vanligare. Hur stor påverkan dessa bilar har på miljön beror helt på hur elen har framställts. Fordon som drivs med el som framställts genom solpaneler eller kärnkraft är väldigt rena, avseende utsläpp av växthusgaser. Det kan dock finnas andra miljöproblem som har att göra med hur batterierna framställs. Om elen genereras på annat sätt, till exempel genom kolkraft blir miljöpåverkan och utsläppen av växthusgaser större.

Naturgas

Jämfört med förbränning av kol eller olja genererar naturgas betydligt mindre utsläpp av koldioxid. Det är miljövänligare än bensin men fortfarande ett fossilt bränsle och en ändlig resurs. Naturgas är en organisk energikälla som ofta består av metan. Metan luktar inget men kan vara farligt vid utsläpp och därför tillsätts ett doftämne för att man ska känna igen metangas.

Biobränsle

Biobränsle består av biomassa och förnyar sig betydligt snabbare än fossila bränslen. Etanol är ett vanligt biobränsle som förekommer som drivmedel för bilar. Om det hanteras rätt är det en förnyelsebar energikälla. Förbränning av biobränsle innebär utsläpp av koldioxid men de är inte så stora. Koldioxid binds också vid odling av grödor som används som biobränsle. Dessa odlingar kan dock skada den biologiska mångfalden eftersom det handlar om stora arealer där det bara växer en sak.

Sammanfattning

El är det drivmedel som ger minst utsläpp av växthusgaser. Det gäller dock att elen kommer från så rena och hållbara energikällor som möjligt och inte från kolkraft.

Däcktryck

För att dina däck inte ska slitas ut i förtid behöver de ha rätt däcktryck. Det är förstås inte bara för att däcken ska hålla så länge som möjligt som däcktrycket är viktigt. Om du inte har ett tryck i däcken som är optimalt för bilen är du inte heller lika säker i trafiken. Dessutom kommer bilen också dra mer bränsle om däcktrycket är för lågt. Därför rekommenderar vi att du kontrollerar däcktrycket ofta.

Hur kan man ta reda på vilket däcktryck som är rätt?

Du kan kontrollera vilket däcktryck du ska ha på olika sätt. Du kan bland annat:

 

  • Kontrollera om det finns ett klistermärke vid tanklocket som anger hur många bar däcken ska ha.
  • I instruktionsboken ska det finnas ett kapitel som handlar om däck och däcktryck. Läs i bilens instruktionsbok för att få veta vad ditt fordon ska ha för tryck.
  • Kontrollera en däcktryckstabell på nätet.

Hur kan man kontrollera däcktrycket?

När du vet vad din bil ska ha för däcktryck är det enkelt för dig att sedan kontrollera vilket tryck däcken har. Du kan antingen åka in till närmsta bensinstation för att kontrollera detta eller använda en tryckmätare om du har en hemma.

 

Sträva alltid efter att hålla dig till de däcktryck som bilens tillverkare rekommenderar. De enda gångerna det kan vara nödvändigt att ha ett högre tryck är om du ska köra med en ovanligt tung last som således kommer belasta fordonet extra mycket.

TPMS – bilens eget system för att övervaka däcktryck

Tire Pressure Monitoring System, TPMS, finns ofta i nyare bilar. TPMS är ett övervakningssystem som varnar dig via instrumentbrädan om trycket blir för lågt i däcken. Trycket mäts genom en sensor som monteras på respektive däck.

 

Sedan 2014 finns det ett krav om att nya bilar ska ha TPMS. Syftet med det kravet är många. Det blir inte bara lättare för förare att ha koll på trycket utan är också bra ur en miljösynvinkel eftersom rätt tryck minskar bränsleförbrukningen.

 

Om du har TPMS kan detta leda till att det kostar lite mer när du ska göra ett byte av däck. Fördelen är att det blir lättare för dig. Om du inte har TPMS i bilen ska du kontrollera trycket i däcken med jämna mellanrum.

Bultmönster för hjul

Bultcirkeln, även kallat för bultmönster, är det som berättar hur många bultar som används när du ska montera ett hjul på bilen. Bultmönstret informerar också om vilken bultdiameter som gäller. Mönstret anges med två siffror. Den första anger hur många bultar som används och den andra om vilken diameter bultcirkeln har. Exempelvis vid “4x112” används fyra bultar och diametern är 112. Det är viktigt att veta vilket bultmönster man ska ha när man ska köpa nya hjul eftersom det är avgörande för om de kommer gå att montera på bilen.

Bultcirkel med fem bultar

Om du ska mäta en bultcirkel och har en fälg som har fem bultar behöver du mäta på ett speciellt sätt. Detta eftersom bultarna är ojämna till antalet och inte sitter mitt emot varandra. För att mäta ut en bultcirkel med fem bultar mäter du från ytterkanten av ett bulthål in till centrum av det hål som ligger längst bort från det hålet du mäter från.

Bultcirkel med fyra till åtta bultar

Om fälgen har ett jämnt antal bultar, exempelvis fyra, sex eller åtta, mäter du avståndet från ett bulthål diagonalt till ett annat som är på motsvarande kant av fälgen. Kom ihåg att du också behöver känna till vilket inpressningsdjup fälgen har och kontrollera så att centrumhålet och navmåttet passar på bilen. Om inpressningsdjupet inte är anpassat efter bilen kan fälgen i värsta fall komma i kontakt med skärmkanten eller bromsoket och skada bilen.

Använd alltid samma bultcirkelmått på fälgarna

När du ska montera nya fälgar måste du alltid välja sådana som har samma bultcirkelmått som fordonet. Även fast du skulle välja ett mått med en så liten skillnad som en millimeter kan det uppstå vibrationer när du kör och spänningar i materialet. Det finns även bultar som har två bultcirklar och de kan då passa på flera olika fordon.

Belastningsindex för däck

Alla däck har ett belastningsindex. Indexet talar om hur hög vikt däcket klarar av att bära upp. Hur stor vikt ett däck kan lastas med utgår från kilogram. När man köper nya däck ska man se på belastningsindex och hastighetsindex tillsammans för att hitta lämpliga däck.

Hur vet man vilket belastningsindexet är?

Vilket belastningsindex ditt däck har hittar du som slutsiffra på däcket. Ju högre siffran är desto mer vikt kan däcket klara av. Om slutsiffan exempelvis är 62 kan däcket bära upp 265 kg. Ett däck med slutsiffra 86 kan i sin tur bära upp 530 kg.

 

Ditt däck kan till exempel vara märkt 250 / 35 R20 97V. I det fallet är det 97 som är belastningsindex, och bokstaven anger i sin tur vilket hastighetsindexet är. När du vet vilken slutsiffran är på däcket kan du sedan kontrollera i en tabell vilken vikt däcket klarar av. I bruksanvisningen som följer med från tillverkaren brukar det dessutom stå vilket belastningsindex som är rekommenderat och passar för fordonet. [a]

Vad betyder märkningen XL?

Om däcket är märkt med XL innebär det att däcken är förstärka. XL står för Extra Load och däck med den märkningen är utformade för att passa på fordon som väger mer.

Vilka däck passar till min bil?

När du ska köpa nya däck till din bil måste du välja däck som har passande dimensioner. Väljer du däck med fel dimensioner kommer du inte kunna använda dem. Om du inte vet vilka dimensioner du ska ha på dina däck är det allra enklaste att titta på däcken du har på bilen just nu, eftersom de passar fordonet.

 

Dimensionerna på ett däck uttrycks genom en serie siffor och bokstäver som står på sidan av däcket. Siffrorna anger bredd, höjd och tumstorlek på däcket. Efter de siffrorna anges belastningsindex och hastighetsindex.

 

I vår sökmotor här på Däckskiftarna får du fram däck med rätt dimensioner när du fyller i ditt registreringsnummer.

Registreringsbeviset innehåller information

En bil kan ha olika dimensioner på däcken. Du måste alltså inte nödvändigtvis välja däck med samma dimensioner som de du har nu. Du måste dock fortfarande säkerställa att däcken kommer passa. För att ta reda på det kan du ha nytta av bilens registreringsbevis. I det hittar du uppgifter om vilka dimensioner däcken hade när bilen blev registrerad och i många fall framgår det även vilka andra dimensioner som passar.

Köp fälgar som matchar däcket

Dina hjul som ska monteras på bilen består av både fälgar och däck. För att däcken du har valt ska kunna monteras på en fälg måste fälgens storlek vara anpassad efter däckets dimensioner. Har du till exempel valt ett däck med dimensionen 205/55/R16 ska du ha en fälg som är 16 tum för att däcket ska kunna användas med fälgen.

Vilka däckegenskaper är viktiga?

Ett däck har olika egenskaper. De man vanligtvis pratar om är:

 

  • Ljudnivå
  • Bränsleförbrukning
  • Greppförmåga

 

Ljudnivån anges i decibel och avser ljudet däcken avger utanför kupén. Bränsleförbrukning och greppförmåga anges med bokstäver. A är det bästa betyget och därför är det förstås bäst att leta efter däck som har en sådan märkning, eller som är så nära A som möjligt.

Tysta däck

Vanligtvis är tysta däck gjorda av premiummärken, men det behöver inte alltid vara så. Om man kör i över 50 km i timmen kommer däcken bli mer högljudda eftersom rullmotståndet kommer ge upphov till ett ljud som är högre än motorljudet. Vidare påverkar även däcktrycket hur mycket buller ett däck åstadkommer. Om ett däck har ett lågt däcktryck låter det mer än de däck som ska ha ett högre däcktryck.

 

Att säga vilket däck som är allra tystast är i och med detta svårt eftersom många faktorer har inverkan på bullernivån. Goodyear har bra däck i serien Efficient Grip. Dessa premiumdäck är ett exempel på däck som är tystare än många andra.

Vad påverkar bullernivån?

Det är flera saker som påverkar hur hög ljudnivå dina däck kommer ge upphov till. Däribland har följande faktorer en inverkan på ljudnivån:

 

  • Vilken gummiblandning däcket har.
  • Vilket underlag du kör på. Mjukare underlag ger lägre ljudnivå än hårda underlag.
  • Vilket varumärke däcken har. Premiumdäck låter vanligtvis mindre än budgetdäck.

Hur kan man minska ljudnivån så att man får tysta däck?

Om du vill ha så tysta däck som möjligt kan du:

 

  • Montera däck som är rekommenderade av biltillverkaren och som följer gällande EU-bestämmelser.
  • Undvik att åka på grova asfalterade vägar.
  • Byt till däck med ett lägre hastighetsindex. Tänk dock på att välja ett index som tillverkaren rekommenderar för din bil.
  • Välj bort punkteringsfria däck. Dessa däck har en hårdare stomme och låter därför mer.

Tips på bra märken när du vill ha tysta däck

Förutom Goodyear finns det ett antal däcktillverkare som presterar bra när man testar ljudnivån. I tester som har gjorts har bland annat märken som Nokia Hakka Green och däck från Michelin uppmärksammats. I huvudsak gäller det att välja premiumdäck som passar på just den bil du har för att du ska kunna sänka ljudnivån så mycket som möjligt. Tänk även på att välja däck med en så bra ljudnivåmärkning som möjligt.

Hjulmuttrar

Hjulmuttrar använder du för att montera hjulen på ditt fordon. Muttrarna skruvas fast i skruvförbandet som kan ha olika dimensioner beroende på vilken bil du har. Muttrarna kan finnas i olika storlekar. Det allra vanligaste för personbilar är att mutterhuvudet är 17, 19 eller 21 millimeter. Hur stort skruvförbandet är beror på däckets diameter, tjocklek och på hur mycket bilen väger.

 

Det finns hjulmuttrar som har något som kallas för en kona som är flytande. Sådana muttrar har en del som är rörlig under själva huvudet. Dessa muttrar använder man ofta om man har fälgar med speciella bultmönster.

Att smörja hjulmuttrar

Det råder oenigheter kring om man ska smörja hjulmuttrarna eller inte. Det finns vissa biltillverkare som säger att det är bra, medan andra menar att en smörjning kan ge upphov till smuts och kan göra så att muttrarna lossnar när man smörjer in gängorna.

 

Om du överväger att smörja in muttrarna ska du använda sparsamt med fett. Du ska inte smörja in konorna utan enbart applicera lite fett i gängorna. Var även noga med att det enbart är den cylindriska ytan som blir smord och inte själva anläggningsytan.

Att dra åt hjulmuttrar

För att muttrarna ska sitta säkert måste de dras åt. Det kan vara svårt att avgöra hur hårt man ska dra åt dem. Om man har lättmetallfälgar behöver man dra åt muttrarna med försiktighet eftersom den här typen av fälgar lätt kan skadas. Det går också att använda muttrar som är låsbara. De är svårare att lossa och är vanliga att använda på just lättmetallfälgar.

 

Om du har aluminiumfälgar är de ofta något lättare. Det gör inte bara att bromseffekten ökar utan också att hjulet inte kommer väga så mycket. Tänk alltid på att dra åt alla muttrar lika hårt, det gäller oberoende av om du har aluminium- eller lättviktsfälgar.

 

När man drar åt muttrarna gör man det medsols, och när man ska lossa muttrarna gör man det motsols. Olika bilar har olika åtdragningsmoment. En bil kan till exempel ha ett Nm på 170, medan du kommer dra sönder muttrarna om du drar åt så hårt på andra bilar. Kontrollera därför vilket åtdragningsmoment som gäller för din bil så att du inte förstår muttrarna av misstag.

 

Om du ska skruva upp muttrarna och de har fastnat rekommenderas det att du använder rostolja och låter den verka i 10 minuter innan du försöker igen. Om det fortfarande inte går och du har upprepat behandlingen ett par gånger gör du bäst i att åka in med fordonet till en av Däckskiftarnas servicestationer så att vi kan hjälpa dig utan att bilen skadas.

Rätt låsbultar

Låsbara bultar gör att det blir svårt för en tjuv att försöka lossa på hjulen. Om du har speciella eller extra dyra fälgar kan du göra rätt i att använda låsbultar för att göra dem mindre stöldbenägna. För att få bort låsbultar måste du använda ett speciellt verktyg. Det går alltså inte att lossa dem med vilken vanlig hjulmutter som helst.

 

Eftersom det krävs speciella verktyg för att lossa på dem så kan du minska stöldrisken av dina fälgar. Visserligen finns det säkerligen tjuvar som har tillgång till dessa nyckelsatser, men du kan undvika att fälgarna blir stulna som en impulshandling.

Blanda låsbultar med vanliga bultar

När du ska montera däck och fälg på din bil kan du kombinera vanliga bultar med låsbultar. Ju flera låsbultar du väljer att montera, desto svårare kommer det bli att ta bort däcket. En vanlig rekommendation är att man använder minst två låsbultar om man väljer att blanda dem med vanliga hjulbultar.

Vilka är de bästa låsbultarna?

Det finns många tillverkare av låsbara bultar. En del biltillverkare gör egna låsbultar, men det finns också specialtillverkade bultar som endast går att använda på just den modell du har på din bil. I grund och botten är det en smaksak vilka låsbultar man ska välja.

Läckande däck och däckventil

Alla däck tappar luft. Så länge de inte tappar mer än ungefär 1–3 PSI varje månad är detta helt normalt och ingenting som du behöver oroa dig över. Om däcket däremot börjar tappa mer luft, eller om det börjar läcka kan det bero på att du har kört på någonting som skadat gummit. Om du inte kan se några synliga skador på däcket kan du istället kontrollera hur ventilen ser ut. Om den är monterad fel eller har blivit gammal kan det hända att det sipprar ut luft via den.

Att laga däck som läcker

Om du tar med däcket till en av våra servicestationer så börjar vi med att hitta hålet. Sedan lagar vi däcket – om det är möjligt. På Däckskiftarna har vi stor erfarenhet av att laga punkteringar. Vi har drop-in, så det är bara att komma förbi direkt så lagar vi det medan du väntar.

 

För att kontrollera om ventilen är sönder eller läcker kan man ta lite såpvatten eller saliv över den för att se om det kommer bubblor.

Vanliga händelser som gör att ett däck läcker

Om du precis har monterat däcket på bilen och det börjar läcka redan under första dagen det används beror det antagligen på att däcket inte har monterats korrekt. Det kan också bero på att ventilen är monterad fel, eller att du har kört på något vasst som skadat däcket.

 

I vissa fall kan däck även börja läcka när de fått utstå stora temperaturförändringar. Om det exempelvis är plusgrader en dag och sedan många minusgrader dagen efter kan det vara en orsak till att lufttrycket i däcket förändras.

 

En tredje vanlig orsak till att ett däck läcker är att hjulet eller däcket har blivit skadat. Det här kan också inträffa med fälgen. En fälg kan läcka luft och om däcket är rejält skadat eller har fått en punktering kan luften pysa ut snabbt.

Att laga en ventil som läcker

När en ventil använts ett par år är det inte ovanligt att den kan börja läcka luft. Det kan exempelvis bero på att ventilen har börjat rosta, eller att man inte har varit tillräckligt noga med att rengöra däcket så att smuts fått fäste och slitit ut ventilen i förtid.

 

När det är ventilen som läcker måste man montera av hjulet från bilen, och därefter ta bort däcket från fälgen. När man har lossat däcket från fälgen kan man byta ventilen. Om du inte vet hur du ska göra det här på ett korrekt sätt är vår rekommendation att du åker in med bilen till en av våra servicestationer så att du kan vara säker på att installationen av den nya ventilen sker helt korrekt.

Laga en fälg som läcker

Att en fälg börjar läcka är ovanligt. Men, det kan hända om fälgen varit utsatt för stora påfrestningar. Sådana påfrestningar kan exempelvis vara en olycka. Om fälgen läcker behöver du ta kontakt med en verkstad som kan kontrollera om fälgen går att laga eller om den måste bytas ut.

 

En olycka kan också leda till att den runda formen på däcket påverkas. Om det finns korrosion där däcket har blivit monterat är risken för att luft ska pysa ut större. Om hjulet inte längre är runt kommer dessutom vibrationerna i fordonet påverkas, och det kan i sin tur skada däcket ytterligare och ge upphov till ännu mer läckage. Så, om du misstänker att din fälg är skadad och läcker ska du alltid låta proffs kontrollera skicket på fälgen och se om den behöver repareras eller bytas ut.

Tips för att minska risken för läckande däck

Var noga med att alltid ha rätt lufttryck i dina däck och att varje dag du använder bilen göra en snabb kontroll av däcken. Du kan bland annat se om det ser ut som att det har pyst ut luft, om däcket ser ojämnt slitet ut i mönstret eller om du ser några synliga skador. Har du mindre skador på dina däck kan du ofta laga dem själv med ett reparationskit, men det är ändå alltid att rekommendera att först konsultera en fackman för att få ett expertutlåtande om vad som behöver göras.

Olika typer av däck

Däck behöver olika egenskaper beroende på hur de är tänkta att användas. Här kommer vi att gå igenom vad som kännetecknar de vanligaste däcktyperna.

Sommardäck, vinterdäck och allvädersdäck

I många länder är klimatet sådant att det inte går att ha samma däck hela året eftersom förhållandena skiftar för mycket. Sverige är som bekant ett sådant land och det är lag på att vi ska ha rätt däck för rätt väglag.

Olika typer av vinterdäck

Vinterdäck kan delas in i två huvudtyper:

 

  • Vinterdäck med dubbar
  • Vinterdäck av friktionstyp

 

Dubbade vinterdäck är försedda med piggar som ger dem extra bra grepp på is. Det är just när det är ishalka ute som vi har störst behov av bästa möjliga grepp. Dubbdäck gör verkligen jobbet under sådana förhållanden. De är dock inte helt optimala på torr asfalt och på vissa gator i större städer får du inte köra med dubbade däck överhuvudtaget eftersom de sliter upp partiklar som försämrar luftkvaliteten.

 

Odubbade vinterdäck, så kallade friktionsdäck, har bra allround-egenskaper och passar nordiska vintervägar. Men just när det är is ute på vägarna är de inte lika bra som dubbdäck. Vinterdäck utan dubbar kan i sin tur delas in två däcktyper; odubbade vinterdäck av nordisk typ samt vinterdäck av centraleuropeisk typ. Centraleuropeiska vinterdäck kan fungera under en mild vinter i södra Sverige men är inget för kallare vägar och tuffare förhållanden. De är dock bättre när det är blött ute än andra vinterdäck.

 

Det finns ingen lag mot att köra med vinterdäck utan dubbar under sommarhalvåret. Men det är ett synnerligen dumt val eftersom de har sämre grepp och slits snabbare än sommardäck när det varmt ute.

Sommardäck

Sommardäcken ska använda från vår till sen höst i de flesta fall men det viktiga är att välja däck utifrån vad det är för väglag, snarare än vad det är för datum. När det blir kallt påverkas däckens elasticitet och sommardäck är inte säkra att köra med på vintern.

Allvädersdäck

Allvädersdäck är, precis som det låter, däck som presterar ganska bra oavsett väglag. Man slipper besväret med att byta däck ifall man väljer allvädersdäck. Å andra sidan presterar de sämre än vanliga sommardäck under sommarhalvåret och är inte lika säkra mitt i vintern som dubbade eller odubbade vinterdäck. De är en kompromiss helt enkelt.

Skillnaden mellan budgetdäck och premiumdäck

Det kan vara mycket stora skillnader i pris mellan däck som till synes har samma uppgift. Man brukar tala om budgetdäck och premiumdäck samt om däck av mellanklass.

 

Däckbranschen är hårt konkurrensutsatt och det betyder att det inte går att sälja däck som inte presterar i paritet med prislappen. I stora drag så får du vad du betalar för när det gäller däck. Men du kan få betala ganska mycket mer för ett premiumdäck som bara är lite bättre än prisvärda budgetdäck.

 

Budgetdäck görs ofta i mycket stora volymer. Tillverkaren har råd att ta ut en mindre marginal eftersom de säljer så många däck. Budgetdäck bör därför ha en bred målgrupp för att det ska löna sig att tillverka dem. De görs ofta på fabriker i Kina eller andra länder där produktionskostnaderna är låga.

 

Däck av mellanklass brukar vara gjorda i lite mer påkostade material än budgetdäck men tillverkarna tar fortfarande till vissa kompromisser för att hålla nere priset. Premiumdäck är däck som är gjorda för att prestera optimalt även om det innebär att man använt sig av en dyrare gummiblandning och lagt mer resurser på produktutveckling. Vissa däckmärken är starkt förknippade med premiumdäck och gör däck som alltid ligger i toppen i olika däcktester. Såväl sommardäck som vinterdäck görs i alla tre prissegment.

Så är däcket uppbyggt

Man kan tycka att däck är likadana. Men små skillnader i hur däck är konstruerade kan ha mycket stor betydelse för hur däcken presterar på olika underlag. Egenskaper som körkomfort, grepp, styrrespons och hur mycket bränsle bilen gör av med påverkas i hög grad av däckets konstruktion. Vilket material de är gjorda av är också helt avgörande. Man kan säga att alla däck är gjorda av gummi, men det är att förenkla det hela eftersom gummi kan blandas på många olika sätt och ha olika egenskaper. Ett däck kan faktiskt bestå av uppemot 200 olika material.

Konstruktionen anpassas efter användningsområdet

Däckens inre arkitektur, till exempel hur man använder stålband inne i däcket, påverkar hur däcken presterar. Det samma gäller för det mönster däcken har. Mönstren tas fram med avancerade datorer för att de ska ge så be grepp som möjligt på olika underlag. Vinterdäck har ett mönster som ska klara att ge bra grepp på is och snö. Ett sommardäck å andra sidan är gjort för att klara hög värme och ge bästa skydd mot vattenplaning, med spår som leder bort vatten.

 

Det är också viktigt att vara medveten om att det sker en konstant utveckling när det gäller däck. De blir helt enkelt bättre och bättre eftersom däckbranschen är konkurrensutsatt. En tillverkare som kommer med en innovation som verkligen gör skillnad kommer att öka i popularitet. Hur däck presterar kan mätas ganska objektivt i olika tester så det lönar sig att göra bättre däck till ett bra pris.

Det moderna däckets uppbyggnad

Idag är nästan alla däck som görs för personbilar radialdäck. Radialdäck är konstruerade så att armeringar går parallellt med däckets radie. Det gör att däcken blir styvare och tåligare men något känsligare för stötar från sidorna.

 

Man brukar säga att ett modernt däck har 10 olika delar:

 

1. Slitbana

2. Mönster

3. Klack

4. Spår

5. Sajpningar

6. Skuldra

7. Skyddslager

8. Gördellager

9. Stomlager

10. Klinch

Radialdäck

Radialdäck och diagonaldäck är två olika typer av däck som bygger på olika sätt att använda textiltrådar inne i däcken. Ett radialdäck har trådar som går i rät vinkel mot däckets fälg, under slitbanan och sedan upp på andra sidan. Under slitbanan, nära vägen har ett radialdäck även förstärkts med ett band av stål.

 

Sedan 1970-talet är de flesta däck som tillverkas av typen radialdäck. De har flera fördelar jämfört med diagonaldäck, där textiltrådarna går diagonalt över däcket. Ett radialdäck är bättre på att absorbera mindre ojämnheter i vägbanan. Radialkonstruktionen innebär också mindre friktion mot vägbanan vilket leder till att slitbanan slits mindre och håller betydligt längre än på diagonaldäck.

 

Ett radialdäck består av flera lager som läggs ovanpå en stomme. Dessa kallas för gördellager, tillsammans med däckets sidoväggar och slitbanan avgör de vilka egenskaper ett radialdäck har. Radialdäck är trafiksäkra men känsliga för stötar som kommer från sidan. Skogsmaskiner har oftast diagonaldäck av den anledningen.

Punkteringsfria däck (“Run flat”)

Punkteringsfria däck kallas även för Run flat. Däck av den här sorten är extra förstärkta och kan finnas monterade som originaldäck på ett antal bilmodeller. Punkteringsfria däck har fördelen att de är tillverkade för att kunna köras med upp till 15 mil efter att däcket har fått en punktering.

Vilka bilar kan ha punkteringsfria däck?

Punkteringsfria däck rekommenderas vanligtvis till bilar som har dessa däcktyper som sina originaldäck. Det beror på att fälgarna då är designade för att bära upp Run flat-däck. Punkteringsfria däck är ofta tyngre än vanliga däck. Därför är det många som byter ut sina Run flat till vanliga däck för att få en lägre bränsleförbrukning. Att ha punkteringsfria däck kan även leda till att komforten under körturen blir något lägre än med vanliga däck eftersom däcken har en extra förstärkning och därför också är hårdare.

Vinterdäck och sommardäck – vad säger lagen?

 

Mellan perioden 1 december och 31 mars ska vinterdäck användas om det råder vinterväglag. Lagen gäller för personbilar, lätt lastbil och buss med en totalvikt på högst 3,5 ton. Även släpvagn som dras av något av dessa fordon omfattas av lagen.

 

Under perioden 16 april till och med 30 september är det förbjudet att använda dubbdäck. Om det är vinterväglag under denna period, är det dock tillåtet att använda dessa. Om det finns snömodd, is eller snö på någon del av vägbanan eller vägrenen så bedömer polisen att det är vinterväglag.

Vinterdäck

Enligt Vägverket är definitionen på ett vinterdäck att det är ett däck som är konstruerat för att ha egenskaper som gör att det passar att köra med vid vinterväglag. Ett vinterdäck kan ha någon av följande märkningar: M+S, M.S, M&S, M-S, MS eller ’Mud and Snow’”. Så kallade allvädersdäck som det är tillåtet att köra med året om räknas inte som vinterdäck utan de hör till en egen kategori. Det är svårt att göra allvädersdäck som presterar tillräckligt bra under vintern i Norden.

Vinterdäck kan vara med eller utan dubbar

Man brukar säga att det finns tre olika typer av vinterdäck:

 

  • Vinterdäck med dubbar
  • Friktionsdäck utan dubbar av europeisk typ
  • Friktionsdäck utan dubbar av nordisk typ

 

Friktionsdäck av europeisk typ har tagits fram för att ge bästa möjliga grepp under de förhållanden som brukar gälla under vintern i Mellaneuropa. Nordiska friktionsdäck ger dig bättre prestanda på nordiska vägar. De är gjorda av en mjukare gummiblandning och har fler sajpningar än europeiska friktionsgrepp, för att ge grepp på en större del av underlaget.

 

Ett nordiskt friktionsdäck brukar ha hastighetsindex Q (160 km/h) eller R (170 km/h) och de presterar mycket bra även när det är väldigt kallt ute. Ett europeiskt friktionsdäck presterar bättre i höga hastigheter och har bättre våtgrepp. De brukar ha hastighetsindex H (210 km/h) eller V (240 km/h). I Sverige kan de passa om du bor i södra delen av landet och inte måste ta bilen när det är is på vägarna.

Dubbdäck ger bäst isgrepp

Att välja vinterdäck med dubbar innebär att du får bästa möjliga grepp på snö och is. Nordiska friktionsdäck ger jämförbart grepp, så länge det inte är is på vägen. Friktionsdäck, oavsett typ, ger bättre prestanda på vintervägar som är torra och isfria. En annan fördel med friktionsdäck är att de ger lägre ljudnivå och att du kan köra med dem även där det inte är tillåtet med dubbdäck.

Kör inte med odubbade vinterdäck på sommaren

Det är inte olagligt att köra med vinterdäck utan dubbar på sommaren. Men det är dumt eftersom de slits snabbare när det börjar bli varmt och försämrar bilens prestanda avsevärt. Du får längre bromssträckor och sämre skydd mot vattenplaning. Det är heller inte säkert att däcken har rätt hastighetsindex när du kör med dem på sommaren. Sommardäck är aldrig ett alternativ till odubbade vinterdäck när det är vinterväglag. När temperaturen sjunker under noll grader förändras gummits egenskaper och sommardäck är inte längre pålitliga.

Vilka regler gäller för vinterdäck?

Du ska ha vinterdäck vid vinterväglag 1 december – 31 mars. Mönsterdjupet behöver vara 3 mm eller mer. Du får bara ha dubbade vinterdäck 1 oktober – 15 april. Om du kör med släpvagn så måste den ha dubbade vinterdäck, om fordonet har det.

Mönsterdjup

I takt med att däck slits minskar mönsterdjupet. Enligt svenskt lag får det inte vara mindre än 1,6 mm på sommardäck när det gäller däcket huvudmönster. Mönsterdjupet kan mätas med en särskild mätsticka eller linjal. Vissa däck har också en markering som visar när mönsterdjupet är så litet att däcket behöver bytas ut mot ett nytt.

 

För vinterdäck som används 1 december – 31 mars är kravet att de ska ha ett mönsterdjup på minst 3 mm om fordonet väger mindre än 3 500 kilo. Tyngre fordon ska ha ett mönsterdjup på minst 5 mm. Observera att däck tappar i prestanda långt innan du måste byta dem enligt lagen. Vi rekommenderar 3 mm som gräns även när det gäller sommardäck. Risken för vattenplaning ökar om dina däck har mindre mönsterdjup än 3 mm.

Det är viktigt att ha koll på lufttrycket i däcken

Har du för lågt lufttryck i dina däck så slits de ut i förtid. Man brukar säga att däckens livslängd förkortas med ungefär 25 % om du kör med 80 % av det lufttryck som är rekommenderat. Med 70 % av det lufttryck du bör ha så minskar däckens livslängd med hela 50 %. Rätt lufttryck är alltså avgörande om du vill att dina däck ska hålla så länge som möjligt. Många däck kasseras varje år på grund av felaktigt lufttryck.

 

En annan anledning till att kontrollera lufttrycket regelbundet är att lågt lufttryck ökar fordonets bränsleförbrukning markant. Rätt lufttryck är även en säkerhetsfråga. Stabiliteten i sidled blir sämre om lufttrycket är för lågt och det ökar olycksrisken.

 

Du har alltså följande anledningar att se till så att dina däck har rätt lufttryck:

 

  • Slitaget på däcken minskar
  • Bränsleförbrukningen är lägre med rätt lufttryck
  • Utsläppen minskar och miljöpåverkan blir därmed lägre
  • Du kör säkrare

Hur ofta behöver man kontrollera lufttrycket?

Vi rekommenderar att du kontrollerar lufttrycket en gång i månaden. Det ska alltid finnas en tryckmätare på en bensinmack. Avläsningen kan påverkas om däcken är varma så vänta lite med att göra mätningen om däcken är varma på grund av kontakten mot asfalten. Du kan göra det till en vana att ta en titta på däcken i samband med att du tankar.

 

Däck förlorar luft konstant, även om det går långsamt. Om ett däck får en smäll eller utsätts för en annan påfrestning kan det innebära en kraftigare minskning av lufttrycket på ett av dina däck. Däcken bör alltså kontrolleras individuellt. Det är naturligtvis bättre att kontrollera däcken några gånger extra än för sällan. Tyvärr är detta något som förbises av många. Det är lätt att man tar däckens funktion för given. När du byter till nya däck ska du alltid kontrollera lufttrycket.

Vilket lufttryck ska man ha?

Det är viktigt att däck som sitter på samma axel har samma lufttryck. Lufttryck kan dock variera mellan framaxeln och bakaxeln. Olika lufttryck kan vara rekommenderat beroende på om däcken sitter bak eller fram. Det enklaste sättet att ta reda på vilket lufttryck du ska ha är att titta i bilens manual. Det kan också finnas ett klistermärke vid tanklocket där detta är angivet. Är du osäker är du välkommen att fråga oss på Däckskiftarna. Om bilen är försedd med TPMS (Tire Pressure Monitoring System) kan lufttrycket läsas av på instrumentpanelen. Lufttrycket anges i bar. För en vanlig personbil är 2,5 bar ett riktmärke. På ett halvår minskar lufttrycket med ungefär 20 % och det räcker alltså inte att fylla på med luft två gånger om året i samband med däckbyten om du vill köra med rätt tryck.

Fyrhjulsdrivna bilar

Att byta alla däck samtidigt är extra viktigt om du kör en fyrhjulsdriven bil. Det är dock inte ett krav på att du måste göra det, men det rekommenderas starkt. Undantaget är om däcken av någon anledning blivit ojämnt slitna. Om däcken inte har samma mönsterdjup efter ett byte påverkas däckbalansen och bilens köregenskaper kan försämras. I värsta fall skiljer sig rullomkretsen mellan hjulen så mycket att fyrhjulsdriftssystemet går sönder.

 

Om du har nya däck och får punktering på ett av dem kan det räcka med att byta bara det däcket som fått punktering. Vanligtvis är det dock bättre att laga punkteringen i det läget.

TPMS övervakar lufttryck

TPMS är en förkortning av (Tyre Pressure Monitoring System). Aktiv däcktrycksövervakning kan man säga på svenska. TPMS är en funktion som ska finnas i alla nyproducerade bilar enligt gällande EU-regler. TPMS innebär att det finns sensorer som mäter hjulens rotationshastighet och/eller däckens lufttryck. Lufttrycket påverkar bilens prestanda och hur snabbt däcken slits. Det måste kontrolleras manuellt om en bil saknar TPMS. Som förare får du, om din bil är utrustad med TPMS, en varning när lufttrycket är för lågt. En av anledningar till att det finns krav på TPMS i Europa är att däck med dåligt lufttryck leder till högre CO2-utsläpp.

I Sverige följer vi inte EU:s regler

I Sverige efterföljs inte kravet på att en nyare bil ska vara försedd med TPMS. Enligt våra nationella regler är det valfritt att använda TPMS. Anledningen till det är att vi i Sverige byter däck två gånger om året och att det alltid innebär att däcktrycket kontrolleras. Syftet med TPMS uppnås alltså utan systemet i Sverige. I andra länder i Europa, där däck inte byts på grund av att vägförhållandena skiftar, fyller TPMS en viktigare funktion. TPMS-systemet är inte utvecklat för svenska förhållanden och systemet kan påverkas av att hjul byts på en bil. För att TPMS ska fungera måste både sommar- och vinterdäck vara försedda med sensorer och det är inget krav på dig som bilägare att de ska ha det.

Hur vet man om en bil har TPMS?

Din bil är utrustad med TPMS om du ser en varningslampa för däckövervakning på instrumentbrädan. I bilens manual kan du läsa mer om hur systemet fungerar.

Ett hjul är däck + fälg

När man pratar om hjul så syftar man på två komponenter som monterats så att de sitter ihop. Det är dels däcket som består av gummi och fälgen av metall. Däcket har egenskaper som i hög grad påverkar din bils prestanda. Även fälgarnas vikt och utformning kan ha betydelse för ditt fordons köregenskaper. Genom vår sökfunktion kan du snabbt hitta däck och fälgar som har rätt dimensioner för din bil. Tänk på att ett hjul inte får sticka ut så att det hamnar utanför bilens stänkskärm. Hjulet får inte komma i kontakt med någon del av chassit när fjädringen sätts på prov eller vid fullt rattutslag.

 

Att byta till däck eller fälgar som förändrar ett fordons egenskaper kan vara olagligt. Om du inte har goda kunskaper inom ämnet ska du använda fälgar och däck med samma dimensioner som de hjul som var monterade på fordonet i original.

Montering av nya hjul

Att montera nya hjul på bilen är en relativt enkel process om det görs korrekt och säkert. Om du är osäker på hur du ska montera dina nya hjul är du alltid välkommen till en av Däcksskiftarnas servicestationer. Du kan dessutom välja att få däcken levererade dit så slipper du hanteringen helt och hållet.

Montera hjul själv

Steg 1: Hissa upp bilen med hjälp av en domkraft. Kontrollera om däcket har någon bestämd rotation, i så fall sätter du däcket i den riktning som pilarna visar.

 

Steg 2: Ett smart tips är att hålla en av bultarna i handen och samtidigt sätta hjulet på navet. När du väl har den första bulten på plats kan du enklare sätta fast de andra. Tänk på att inte använda luft eller någon eldriven mutterdragare. Både mutter/bult samt fälgar kan då skadas.

 

Steg 3: Testa alltid ett hjul innan du monterar de andra. Hjulet ska rulla lätt och det ska inte ta emot någonstans. När du har satt i alla bultar och dragit åt dem tillräckligt för att hjulet inte ska vicka, då kan du släppa ner bilen från domkraften.

 

Steg 4: Med hjulen fast mot marken är det bara att spänna åt bultarna så mycket du kan. Dra åt bultarna korsvis. Nu när du har hissat ner bilen ska du vrida ratten till fullt rattutslag. Detta gör du för att se att hjulet inte skrapar mot innerskärmen.

 

Steg 5: Glöm inte att efterdra bultarna efter ungefär 10 mil.

Reservhjul

Har du kontrollerat så att ditt reservhjul verkligen kommer att göra sitt jobb när du behöver det? Tyvärr är det ganska många som inte har koll på sitt reservhjul. Ett reservhjul i bra skick är skillnaden mellan att själv kunna ta sig säkert till en Däckskiftarna servicestation och att behöva ringa bärgningsbilen vid en ordentlig punktering. Det här behöver du göra då och då för att veta om ditt reservhjul håller måttet:

 

  • Kontrollera lufttrycket i reservhjulet
  • Försäkra dig om att du har med dig bultarna som krävs för att kunna montera reservdäcket på fälgen
  • Om däcket sitter under bilen kan det bli väldigt smutsigt och behöva spolas av
  • Se till så att det finns en domkraft och en verktygssats i bilen så att du kan byta till reservhjulet själv

 

Tidigare var det standard att ha ett reservhjul i bilen men det blir allt vanligare med så kallade nödhjul. De hjulen sparar utrymme eftersom de är mindre än ett vanligt hjul. Du får dock bara köra en kortare sträcka med ett nödhjul. Vissa reservhjul fyller du själv med luft genom en medföljande tryckluftsbehållare. Annars är det lämpligt att kontrollera trycket i samband med att du fyller på med luft i dina ordinarie däck.

Hastighetsindex

Hastighetsindex är en däckmarkering som du hittar på däckets sida. Däckets hastighetsindex visar hur hög hastighet som däcket får utsättas för som mest. Om du är osäker på vilket hastighetsindex som gäller för din bil, kan du titta i registreringsbeviset eller söka i bilregistret.

 

Det är viktigt att välja däck med det hastighetsindex som rekommenderas för just din bil. Däck med högre hastighetsindex ger vanligtvis bättre styrrespons. Att överstiga däckens maxhastighet kan däremot resultera i dålig styrning och väghållning. Du ska heller aldrig ha däck med olika hastighetsindex på din bil eftersom det kan resultera i dålig väghållning och oförutsägbara kast.

Hastighetsindex tabell

Ett hastighetsindex kan exempelvis se ut på följande sätt, 205/55-R16 V. Bokstaven V är däckets hastighetsindex. Om du tittar i tabellen nedan kan du utläsa att V innebär en maxhastighet på 240 km/h.

 

L: 120 km/h

M: 130 km/h

N: 140 km/h

P: 150 km/h

Q: 160 km/h

R: 170 km/h

S: 180 km/h

T: 190 km/h

U: 200 km/h

H: 210 km/h

V: 240 km/h

W: 270 km/h

Y: 300 km/h

Z: > 240 km/h

Belastningsindex

Belastningsindex är en sifferkombination som visar den maximala lastvikten som varje däck klarar av. Denna kapaciteten per däck anges i kilo. Belastningsindex och hastighetsindex hör ihop eftersom belastningsindex visar den maximala belastningen som rekommenderas när däcket används i den godkända maxhastigheten.

 

Texten på däcket kan se ut så här: 205/55 R16 91H

Då är det 91 som är belastningsindex och H som är hastighetsindex.

Texten på däcksidan

På alla däck finns det text på sidan. De olika siffrorna, bokstäverna och symbolerna betyder olika saker. Här ska vi gå igenom vad de olika textpartierna betyder.

Rotation

Det finns däck som är tillverkade för att bara kunna rulla åt ett håll. Sådana däck måste man alltså montera med rätt däcksida utåt. På de här däcken finns en pil som avslöjar åt vilket håll däcket är tänkt att rotera.

Däckbredd

Sifferserien som står på däcket inleds med däckets bredd i millimeter. Om bilen är liten brukar däcket vara smalare och större bilar brukar ha bredare däck. Exempel på däckbredder kan vara tal som 220, 255 eller 260.

Profil

Det andra talet är en procentsats av däckets bredd. Om talet exempelvis är 55 innebär det att profilen är 55 % av däckbredden (alltså det tal som anges först). Står det exempelvis 205/55 är profilen 55 % av 205 millimeter.

Fälgstorlek i tum

Den sista siffran i kombinationen av tal på ett däck anger fälgstorleken. Står det exempelvis 205/55/16 ska fälgen vara 16 tum för att passa däcket. I vissa fall står det ett R före man ser fälgstorleken. Den beteckningen står för att det är ett Radialdäck.

Belastningsindex

Efter de tal som anger fälgstorlek, bredd och profil följer ett tal som anger vilket belastningsindex däcket har. Talet visar vilken den högsta vikten däcket klarar av att bära upp. Om det exempelvis står 91 innebär det att däcket klarar av 615 kg. Du kan använda en indextabell för att kontrollera vad belastningsindexet står för.

Hastighetsindex

Efter belastningsindexet står en bokstav. Den anger vilket hastighetsindex däcket har. Hastighetsindexet anger den rekommenderade högsta hastigheten för däcket. Om du exempelvis har ett hastighetsindex som är H står det för maximal rekommenderad hastighet på 210 km i timmen.

Serienummer / datummärkning

På däcket kan det exempelvis stå 4916. Det anger när däcket tillverkats. En sådan märkning anger först vecka och därefter år. Ett däck med märkningen 4916 är alltså tillverkat vecka 49 år 2016.

ECE-märkning

Alla däck i Europa måste ha en ECE-märkning. Det är en specialbeteckning och den kan till exempel vara E5.

Däckprofil

Däckprofilen räknas ut procentuellt utifrån hur brett däcket är. Om däcket har dimensionerna 205/60/R16 är profilen 60 % av 205 millimeter. 205 millimeter står alltså för bredden på däcket, och 60 för hur många procent av bredden profilen är.

Däckförvaring

Däckförvaring påverkar hur länge däcken håller. Optimala förhållanden är en sval, torr och mörk miljö. Under sådan däckförvaring är påverkan mycket liten. Snabba temperaturväxlingar, för hög värme och direkt solljus förkortar däckens livslängd.

 

Omonterade däck bör förvaras stående. Däck som monterats på en fälg kan förvaras liggande, stående eller hängande på väggen. För stående däck är ett lufttryck på 0,5 bar lämpligt. Däck bör förvaras i en ozonfri miljö och får inte komma i kontakt med olja.

Däckens ålder

Dina däck åldras vare sig de är monterade på bilen eller under förvaring. God förvaring är viktigt för att minimera åldrandet. Under rätt förhållanden är åldrandet nästintill obefintligt, medan de åldras snabbare om de utsätts för solljus och snabba temperaturväxlingar. När däck är ca fem år gamla börjar man kunna se en påverkan på gummit som försämrar däckets prestanda, även om du inte kört med däcket. Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) har genomfört tester som bekräftar detta.

 

Däck som är äldre än tre år säljs vanligtvis till ett nedsatt pris. Då har de fortfarande lika bra prestanda som helt nya däck. Däck har en DOT-märkning på sidan som visar hur gamla de är och var de har producerats.

Däckmärkning

European Tyre Labels, det som i vanlig folkmun är mer känt som EU-däckmärkning har funnits sedan slutet av 2012. EU-märkningen används även på andra prylar såsom exempelvis vitvaror. Märkningen ska ge en indikation på hur en produkts olika egenskaper ser ut.

Däckmärkningen hjälper dig att välja rätt däck

Vanligtvis delas EU-däckmärkningen in i tre olika områden; rullmotstånd, bullernivå och våtgrepp. Rullmotståndet är även känt som bränsleförbrukning i vardagligt tal. Märkningen kan göra det lättare för dig att avgöra hur däckets egenskaper är och hur säkert det är i trafiken. Du får även lättare att se vilka däck som passar dig, din körstil och ditt fordon så att du kan välja modeller som ger en lägre bränsleförbrukning. Det är inte bara bra för din egen ekonomi utan även för miljön eftersom det minskar dina koldioxidutsläpp.

Rullmotstånd

Rullmotståndet påverkar hur mycket bränsle bilen förbrukar. Med EU-däckmärkningen får däcket ett betyg från A–G. Jämför man den högsta och den lägsta klassen med varandra har däck A en bränsleförbrukning som är 6,5 % lägre än vad ett däck med klass G har. Det är därför fördelaktigt att välja ett däck med så låg bränsleförbrukningsklass som möjligt.

Bullernivå

Bullernivån mäts enligt antal ljudvågor. Ju fler svarta ljudvågor som visas, desto högre buller ger däcket ifrån sig. På samma sätt gäller att ju fler vita vågor ett däck har, desto lägre ljudnivå har däcket.

Våtgrepp

Våtgreppsmärkningen indelas i en skala som går från A till F. Om ett däck är märkt med A har det den absolut kortaste bromssträckan, medan ett däck med F har den allra längsta bromssträckan. Vilken märkning ett däck får avgörs genom ett speciellt test. Man testar däcken genom att köra dem på en sträcka som är täckt med någonstans mellan 0,5 till 1,5 millimeter vatten. När ett däck har testats jämförs sedan resultatet med ett referensdäck. Att välja en bra våtgreppsmärkning är viktigt. Faktum är att det kan skilja sig så mycket som över tio meter på bromssträckan beroende på om däcket är märkt med A eller F.

Miljödäck

Det tillverkas oerhört många bildäck och däck har under sin livscykel en relativt stor påverkan på miljön. Produktionen av däck är helt enkelt resurskrävande. Hur snabbt däcken kasseras och vad de är gjorda av spelar roll för hur stor denna påverkan blir. I branschen finns en medvetenhet om detta och det görs hela tiden framsteg som bidrar till att sänka påverkan på miljön. Som konsument kan du också göra aktiva val som faktiskt spelar roll.

Välj miljödäck

Vissa av de komponenter som däck består av är mer miljöfarliga än andra. Såkallade HA-oljor är mjukgörare som i många däck används för att påverka däckens vägegenskaper. HA-oljor är både miljöfarliga och cancerogena och inte tillåtna inom EU. Men förbudet efterlevs inte alltid.

 

Om du vill vara säker på att göra ett bra miljöval när du köper däck är det en god idé att välja däck som är Svanenmärkta. Det är en garant för att de lever upp till grundläggande miljökrav och är kontrollerade enligt Svanen som är en nordisk standard.

 

Svanenmärkta däck ska:

 

  • Ha ett lågt rullmotstånd vilket ger lägre bränsleförbrukning
  • Vara producerade i en fabrik där verksamheten är miljöanpassad
  • Vara fria från HA-oljor
  • Ej ge upphov till mycket buller när du kör med dem
  • Ej överstiga gränsvärden för lösningsmedel, bly eller kadmium

Regummerade däck

Regummerade däck är däck som återanvänds efter att stommarna fått nya slitbanor. Stommarna slits vanligtvis inte i någon högre utsträckning och många däck kan därför regummeras. Det innebär att det inte går åt alls lika mycket råvaror. Själva processen att regummera däck är heller inte lika energikrävande som nyproduktion. Regummering är vanligt när det gäller lastbilar eftersom lastbilsdäck kan regummeras flera gånger. Även personbilsdäck kan ofta regummeras, åtminstone en gång. Välj gärna regummerade däck om du har möjlighet.

EU-däckmärkning

Genom att studera märkningen på däck med EU-märkning kan du se ifall det handlar om miljövänliga däck. Egenskaper som däckens rullmotstånd ska framgå, och det är något som påverkar hur mycket bränsle ditt fordon kommer att förbruka när du kör med däcken. Däck som leder till effektivare förbrukning av bränsle är en faktor som kommer att kunna sänka utsläppen av koldioxid. Du kan alltså välja däck som är bränslesnåla även om de inte är Svanenmärkta.