Köpvillkor

Det är viktigt att du tar del av våra aktuella villkor innan du gör en beställning.  Följande villkor reglerar förhållandet mellan dig som kund och Däckskiftarna i Sverige AB när du handlar på vår webbplats över internet.

 


Beställningar

Beställningar är bindande och du som kund är skyldig att betala din beställning. Vi levererar inom Sverige. Beställning som göres i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att Däckskiftarna lider ekonomisk eller annan skada polisanmäles. 

Minsta ordersumma 

Vi har ingen minsta ordersumma, alla beställningar är välkomna.

Nedsatta priser

Erbjudanden om nedsatta priser gäller så länge lagret räcker om inget annat anges.

Priser

Priset som anges på denna webbplats vid inköpstillfället, är det som gäller. Priserna är styckpriser inklusive moms om inget annat anges. Vi reserverar oss för eventuella skrivfel.
 

Åldersgräns

Hos Däckskiftarna måste du vara 18 år för att få handla. Är beställaren under 18 år skall målsmans tillstånd inhämtas av beställaren innan köpet.

Lagring av personuppgifter

Genom att godkänna dessa Allmänna Ordervillkor vid genomförandet av köp samtycker du till behandling av de personuppgifter du lämnar till Däckskiftarna enligt vår integritetspolicy

Däckskiftarna Sverige AB är personuppgiftsansvarig för de uppgifter du lämnar till Däckskiftarna. Uppgifterna behandlas för att kunna administrera ditt köp och i syfte att fullgöra vårt åtaganden gentemot dig som kund. Uppgifterna kan också komma att användas i marknadsföringssyfte. Du har som kund rätt att motsätta dig att dina personuppgifter används i marknadsföringssyfte. Anmälan om sådan reklamspärr görs skriftlig till Däckskiftarna i Sverige AB, Reprovägen 10, 18377 Täby.

Fraktkostnader

Fraktkostnaden visas alltid i kassan, frakten är 395 kr för beställning till egen adress, samt fri frakt för beställning till en av våra stationer.

Leveranser

Hemleverans
Dina varor skickas oftast med DHL Parcel och levereras hem till tomtgräns eller till porten om du bor i lägenhet. Det kan också bli aktuellt att leveransen sker till distributionscentral för avhämtning. 

Leverans till däckstation

Du kan också välja att få din leverans direkt till en station för upphämtning och eventuell montering.

Leveranstid
Förutsatt att din order enbart innehåller varor som finns i lager så bör du under normala förhållanden ha dem hos dig efter ca 3-7 arbetsdagar beroende på var i Sverige du bor. Har du beställt dina varor till en av våra däckstationer tar frakten samma tid. 

Om leveranstiden mot förmodan skulle bli försenad får du som kund naturligtvis information om det, och har också rätt att häva köpet utan kostnad.

Outlösta försändelser
Beställning som är levererad och ej utlöst inom 14 dagar returneras till oss på din bekostnad. Det är upp till dig som kund att ange en giltig och korrekt leveransadress. Vid paket som ej hämtats ut och går i retur till oss förbehåller vi oss rätten att debitera en avgift på 500 kronor, oavsett köpesumma, för att täcka våra administrativa kostnader, frakt och returfrakt.

Transportskadat gods
När du tar emot varan ska du alltid kontrollera att emballaget är helt. Syns skadan utvändigt bör du reklamera godset till distributören innan du tar emot försändelsen. Övriga skador på innehållet se avsnittet "Reklamationer" nedan.

Betalning

Tillsammans med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sweden, erbjuder vi följande betalningsalternativ där betalningen görs direkt till Klarna:

  • Betala inom 14 dagar: Betalningstid är 14 dagar från avsändandet av varorna. Villkoren för betala inom 14 dagar finner du här

  • Konto: Klarna Konto är en kontokredit som tillhandahålls av Klarna och som ger kredittagaren möjlighet att delbetala sina köp månadsvis med minst 1/24 (minimum 50 SEK) av totala utnyttjade kreditbeloppet eller i enlighet med de i kassan godkända villkoren. För mer information om Klarna Konto inklusive allmänna villkor och Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation finner du här.
  • Betala Direkt: Automatisk dragning från ditt bankkonto: baseras på autogiro och ditt konto debiteras ca två bankdagar efter köpet genomförts eller att varan skickats. Villkoren för användande av autogiro finner du här.
  • Banköverföring: Ditt konto debiteras omedelbart efter att beställningen har lagts.

Du hittar mer information om Klarna här och kan läsa deras användarvillkor här

För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst. Vi rekommenderar dig att läsa vår sekretesspolicy Klarnas sekretesspolicy.

Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas sekretesspolicy

Kvitto/Orderbekräftelse

Den e-postbekräftelse du erhåller när du lägger din beställning gäller som kvitto. Om du inte fått en orderbekräftelse inom 30 minuter, vänligen kontrollera att din e-post adress stämmer och maila oss så skickar vi om bekräftelsen.

Garantier

Däckskiftarna följer naturligtvis konsumentköplagen och lämnar minst ett års garanti (gäller fabrikationsfel) på alla produkter. 

Denna garanti gäller inte vid:

  • Olyckshändelse efter det att du har fått varan.
  • Vanvård
  • Onormal användning av varan
  • Om du låtit bli att följa skötsel- och serviceanvisningar.

Enligt konsumentköplagen kan du även alltid reklamera tillverkningsfel på en vara upp till tre år efter köpet.

Ångerrätt 

Du har alltid full returrätt inom 14 dagar efter du mottagit dina varor, även om förpackningen öppnats. Dock ska varan återlämnas i oanvänt skick, görs inte detta kan du komma att debiteras för eventuell värdeminskning. 
Så snart vi mottagit din önskan om att använda ångerrätten och vi fått tillbaka varan eller ett bevis på att varan skickats spårbart, återbetalar vi inom 14 dagar tillbaka dina alla pengar inkl eventuella avgifter. Hör av dig till oss så hjälper vi självklart till med dina frågor.

När du ska returnera en ångrad vara mailar du till support@dackskiftarna.se för vidare information. 

Du får själv stå för frakten tillbaka till oss, och om du använder dig av Däckskiftarnas returfrakt debiteras du en lägsta kostnad på 500 kr. 
Medskickat i din retur måste finnas ditt namn, adress och ordernummer. Ange gärna varför du vill returnera varan. 

Du kan också återlämna ångrad vara på en av våra däckstationer. Du debiteras då en returhanteringsavgift på 395 kr.
Observera att ej avhämtad försändelse INTE gäller som retur eller ångrat köp – du måste alltid hämta ut ett beställt paket, därefter går det bra att returnera det.
Ej avhämtad försändelse debiteras med 995 kr för att täcka administrativ tid samt returkostnad. 

Avbeställning av order

Vi hanterar inga avbeställningar utan du får då använda din ångerrätt och återsända varan. 

Byten

Tyvärr tillåter vi inga byten, enklast är att du returnerar dina varor och lägger en ny order i vår webbutik.

Reklamationer 

För att göra en retur måste du höra av dig till oss på support@dackskiftarna.se.
Din retur skall göras snarast men senast 14 dagar efter att du anmält att du vill returnera varorna. 
Skicka inga varor innan du varit i kontakt med oss och fått veta ur du ska gå till väga. 
Vad gäller direkt synliga transportskador på din försändelse se avsnittet om "Leverans" ovan.
Vid tvister som vi inte lyckas lösa tillsammans, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden. Vi följer alltid deras rekommendationer.
Vid tvister kan du även kontakta EUs tvistlösningssida och få hjälp här: https://webgate.ec.europa.eu/odr/main/index.cfm?event=main.home.show&lng=SV

Övrigt

Vi reserverar oss för slutförsäljning, eventuella skriv/text-fel samt att bilderna kan ge olika färgnyanser i olika datorer. 
Alla varor förblir vår egendom tills full betalning erlagts. Alla bedrägeriförsök polisanmäls.

Vid tvister kan du även kontakta EUs tvistlösningssida och få hjälp här: https://webgate.ec.europa.eu/odr/main/index.cfm?event=main.home.show&lng=SV