Köpvillkor

Det är viktigt att du tar del av våra aktuella villkor innan du gör en beställning.  Följande villkor reglerar förhållandet mellan dig som kund och Däckskiftarna i Sverige AB när du handlar på vår webbplats över internet.

 


Beställningar

Beställningar är bindande och du som kund är skyldig att betala din beställning. Vi levererar inom Sverige. Beställning som göres i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att Däckskiftarna lider ekonomisk eller annan skada polisanmäles. 

Detta innefattas i passformsgarantin

Om du anger reg.nr så garanterar vi att däck och fälgar passar ditt fordon.  Är bilen i orginalutförande och fälgarna inte passar får du returnera dem kostnadsfritt.

Är bromsar, fjädringar eller annat som påverkar utrymmet i hjulhuset modifierat på bilen så utgår inte passformsgarantin.

Minsta ordersumma 

Vi har ingen minsta ordersumma, alla beställningar är välkomna.

Nedsatta priser

Erbjudanden om nedsatta priser gäller så länge lagret räcker om inget annat anges.

Priser

Priset som anges på denna webbplats vid inköpstillfället, är det som gäller. Priserna är styckpriser inklusive moms om inget annat anges. Vi reserverar oss för eventuella skrivfel.
 

Åldersgräns

Hos Däckskiftarna måste du vara 18 år för att få handla. Är beställaren under 18 år skall målsmans tillstånd inhämtas av beställaren innan köpet.

Lagring av personuppgifter

Genom att godkänna dessa Allmänna Ordervillkor vid genomförandet av köp samtycker du till behandling av de personuppgifter du lämnar till Däckskiftarna enligt vår integritetspolicy

Däckskiftarna Sverige AB är personuppgiftsansvarig för de uppgifter du lämnar till Däckskiftarna. Uppgifterna behandlas för att kunna administrera ditt köp och i syfte att fullgöra vårt åtaganden gentemot dig som kund. Uppgifterna kan också komma att användas i marknadsföringssyfte. Du har som kund rätt att motsätta dig att dina personuppgifter används i marknadsföringssyfte. Anmälan om sådan reklamspärr görs skriftlig till Däckskiftarna i Sverige AB, Reprovägen 10, 18377 Täby.

Fraktkostnader

Fraktkostnaden visas alltid i kassan. Beställning med  hemleverans 349 kr. Beställning till station, fraktfritt.

Leveranser

Hemleverans
Dina varor skickas med Postnord eller DHL och levereras hem till tomtgräns eller till porten om du bor i lägenhet. Det kan också bli aktuellt att leveransen sker till distributionscentral för avhämtning.  Däckskiftarna ansvarar inte för godset vid hemleverans. Om du godkänner att speditören lämnar godset vid tomt utan kvittens så upphör ordern att vara försäkrad och ansvaret övergår till dig. Observera att det inte sker någon avisering den dag varorna körs ut. Om du inte kan den förslagna dagen kommer transportören att erbjuda leverans en annan dag. Om du inte är på plats på avtalat tid gäller för leverans med DHL att du debiteras för de kostnader som uppstår, 250 kr/sändning och för Postnord att du måste hämta sändningen på Postnords terminal. Observera att om sändning efter avisering ligger kvar på transportörens terminal tillkommer en avgift om 200 kr från och med fjärde dagen från det att godset aviseras (gäller även om du avtalar det med transportören). Den merkostnaden kommer att adderas på befintlig Klarnabetalning.

Leverans till däckstation

Du kan också välja att få din leverans kostnadfritt direkt till en station. Vid leverans till station är tjänsterna montering, balansering och däckskifte obligatoriska.

Leveranstid
Leveranstid visas i kassan innan du betalar samt på orderbekräftelsen som skickas till din mail. Merparten av produketerna lagerförs i Sverige med en leveranstid på 3-6 dagar. Vissa varor skickas från Europa, 7-14 dagarsleveranstid.  I kassan kan du beräknat leveransdatum. Förseningar kan förekomma och det utgår ingen kompenstion i det fall förseningar uppstår.

Outlösta försändelser
Beställning som är levererad och ej utlöst inom 7 dagar returneras till oss och vi tar ut en avgift på 995 kr för ej utlöst paket. Det är upp till dig som kund att ange en giltig och korrekt leveransadress och att besvara Postnord & DHL´S saviseringar för leveransbokning, Vid paket som ej hämtats ut och går i retur till oss förbehåller vi oss rätten att debitera en avgift på 995 kronor, oavsett köpesumma, för att täcka våra administrativa kostnader, frakt och returfrakt.

Transportskadat gods
När du tar emot varan ska du alltid kontrollera att emballaget är helt. Syns skadan utvändigt bör du reklamera godset till distributören innan du tar emot försändelsen. Övriga skador på innehållet se avsnittet "Reklamationer" nedan.

Betalning

Tillsammans med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sweden, erbjuder vi följande betalningsalternativ där betalningen görs direkt till Klarna:

  • Betala inom 30 dagar: Betalningstid är 30 dagar från avsändandet av varorna. Villkoren för betala inom 30 dagar finner du här

  • Konto: Klarna Konto är en kontokredit som tillhandahålls av Klarna och som ger kredittagaren möjlighet att delbetala sina köp månadsvis med minst 1/24 (minimum 50 SEK) av totala utnyttjade kreditbeloppet eller i enlighet med de i kassan godkända villkoren. För mer information om Klarna Konto inklusive allmänna villkor och Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation finner du här.
  • Betala Direkt: Automatisk dragning från ditt bankkonto: baseras på autogiro och ditt konto debiteras ca två bankdagar efter köpet genomförts eller att varan skickats. Villkoren för användande av autogiro finner du här.
  • Banköverföring: Ditt konto debiteras omedelbart efter att beställningen har lagts.

Du hittar mer information om Klarna här och kan läsa deras användarvillkor här

För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst. Vi rekommenderar dig att läsa vår sekretesspolicy Klarnas sekretesspolicy.

Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas sekretesspolicy

Kvitto/Orderbekräftelse

Den e-postbekräftelse du erhåller när du lägger din beställning gäller som kvitto. Om du inte fått en orderbekräftelse inom 30 minuter, vänligen kontrollera att din e-post adress stämmer och maila oss så skickar vi om bekräftelsen.

Garantier

Däckskiftarna följer naturligtvis konsumentköplagen och lämnar minst ett års garanti (gäller fabrikationsfel) på alla produkter. 

Denna garanti gäller inte vid:

  • Olyckshändelse efter det att du har fått varan.
  • Vanvård
  • Onormal användning av varan
  • Om du låtit bli att följa skötsel- och serviceanvisningar.

Enligt konsumentköplagen kan du även alltid reklamera tillverkningsfel på en vara upp till tre år efter köpet.

Ångerrätt 

Du har alltid full returrätt inom 14 dagar efter du mottagit dina varor, även om förpackningen öppnats. Dock ska varan återlämnas i oanvänt skick, görs inte detta kan du komma att debiteras för eventuell värdeminskning. 
Så snart vi mottagit din önskan om att använda ångerrätten och vi fått tillbaka varan eller ett bevis på att varan skickats spårbart, återbetalar vi inom 7 dagar tillbaka dina alla pengar inkl eventuella avgifter.

När du ska returnera en ångrad vara mailar du till support@dackskiftarna.se för vidare information. 

Du får själv stå för frakten tillbaka till oss, och om du använder dig av Däckskiftarnas returfrakt debiteras du en lägsta kostnad på 995 kr. 
Medskickat i din retur måste finnas ditt namn, adress och ordernummer. Ange gärna varför du vill returnera varan. 

Du kan också återlämna ångrad vara på en av våra däckstationer kostnadsfritt.
Observera att ej avhämtad försändelse INTE gäller som retur eller ångrat köp – du måste alltid hämta ut ett beställt paket, därefter går det bra att returnera det.
Ej avhämtad försändelse debiteras med 995 kr för att täcka administrativ tid samt returkostnad. 

Ångerrätt gäller ej vid köp av däck och fälg som kommer monterade

När du väljer att köpa dina däck & fälg montering och balansering så upphör ångerrätten att gälla.

Avbeställning av order

Vi hanterar inga avbeställningar utan du får då använda din ångerrätt och återsända varan, 995 kr.

Byten

Har det blivit fel och du vill göra ett byte meddelar du oss om din retur och lägger en ny order.

Reklamation weborder

För att göra en reklamation måste du höra av dig till oss på support@dackskiftarna.se.
Skicka inga varor innan du varit i kontakt med oss och fått din reklamation bedömt/godkänd.
Vad gäller direkt synliga transportskador på din försändelse se avsnittet om "Leverans" ovan.
Vid tvister som vi inte lyckas lösa tillsammans, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden. Vi följer alltid deras rekommendationer.
Vid tvister kan du även kontakta EUs tvistlösningssida och få hjälp här.

Reklamation stationsbesök / utförda tjänster

Alla reklamtionsärenden hanteras lokalt av den station du besökt. Kontaktuppgifter hittar du här.

Om du lämnar in din bil för reparation på en annan verkstad utan att först ge chansen att bedömma och åtgärda skada godtas inte reklamationen och ersättning  utbetalas ej.

Övrigt

Vi reserverar oss för slutförsäljning, eventuella skriv/text-fel samt att bilderna kan ge olika färgnyanser i olika datorer. 
Alla varor förblir vår egendom tills full betalning erlagts. Alla bedrägeriförsök polisanmäls.