Nordiska friktionsdäck
Köp friktionsdäck med smidig montering och leverans till 83 däckskiftare. Du betalar online och allt är klart inför ditt drop-in besök.-
2 802 kr11 208 kr/4E72ELeverans 11 okt - 15 okt
-
2 089 kr8 356 kr/4D72ELeverans 11 okt - 15 okt
-
2 193 kr8 772 kr/4B70ELeverans 11 okt - 15 okt
-
2 447 kr9 788 kr/4C71BLeverans 23 okt - 25 okt
-
2 628 kr10 513 kr/4C69ELeverans 31 okt - 04 nov
-
1 640 kr6 562 kr/4C69ELeverans 11 okt - 15 okt
-
2 244 kr4 488 kr/2C69ELeverans 18 okt - 22 okt
-
3 446 kr13 786 kr/4A70DLeverans 11 okt - 15 okt
-
1 293 kr5 171 kr/4B67DLeverans 11 okt - 15 okt
-
1 789 kr7 156 kr/4B67DLeverans 11 okt - 15 okt
-
1 038 kr4 150 kr/4C72BLeverans 11 okt - 15 okt
-
1 122 kr4 489 kr/4C70ELeverans 11 okt - 15 okt
-
1 574 kr6 298 kr/4D69BLeverans 31 okt - 04 nov
-
1 844 kr7 378 kr/4D69BLeverans 31 okt - 04 nov
-
1 490 kr2 980 kr/2C69BLeverans 04 nov - 06 nov
-
1 202 kr4 808 kr/4D69BLeverans 08 nov - 12 nov
-
996 kr3 984 kr/4D68BLeverans 31 okt - 04 nov
-
1 505 kr6 020 kr/4C69BLeverans 15 nov - 19 nov
-
1 582 kr6 328 kr/4C69BLeverans 31 okt - 04 nov
-
1 288 kr5 152 kr/4D69BLeverans 31 okt - 04 nov
Nordiskt friktionsdäck
Friktionsdäck är dubbfria vinterdäck och ett nordiskt friktionsdäck är helt enkelt ett vinterdäck utan dubbar framtaget för nordiskt vinterväglag. Däcktypen nordiskt friktionsdäck bygger på en lite mjukare gummiblandning än de friktionsdäck som används i resten av Europa. Det innebär att däcken får bättre köregenskaper på packad snö och när det är lite kallare ute. Ett dubbdäck ger bäst grepp på is men med ett nordiskt friktionsdäck av hög kvalitet kommer du så nära perfekt isgrepp som det går att komma, utan dubbar.
I Sverige måste du använda vinterdäck från 1 december till den 31 mars, om det är vinterväglag. Det räcker dock inte med att ha friktionsdäck eller dubbdäck på vintern. Dina däck måste även ha tillräckligt mönsterdjup för att vara godkända. För en personbil med en maxvikt på 3 500 kilo gäller ett mönsterdjup på 3 mm. Tänk dock på att däckens prestanda försämras långt innan mönsterdjupet är så lågt som 3 mm. Byt helst till nya nordiska friktionsdäck om mönsterdjupet inte är mer än 3,5 mm, då har du lite marginaler!
Köp nordiska friktionsdäck billigt hos Däckskiftarna
Kom gärna till en Däckskiftarna-station om du vill ha tips på nordiska friktionsdäck som passar din bil och utifrån dina körvanor. Du kan också beställa däck direkt här på hemsidan och få dem levererade till en av våra stationer. Då har du ett mycket stort urval av billiga nordiska friktionsdäck och kan samtidigt få hjälp med monteringen av dem. Vi har inte bara billiga däck utan även bra alternativ för dig som söker ett nordiskt friktionsdäck av mycket hög kvalitet från en premiumtillverkare. Det är viktigt för oss att alla ska kunna hitta rätt däck oavsett budget, bil och preferenser.
Vilka nordiska friktionsdäck passar till min bil?
Om du inte har järnkoll på vilket hastighets- och belastningsindex dina däck ska ha eller vilka dimensioner som gäller för din bil behöver du bara ange din bils registeringsnummer när du ska köpa dem. Vi har tagit fram en smidig lösning som innebär att du får upp en lista med däck vi har inne som passar din bil och utifrån de krav och önskemål som du har. Det är alltså väldigt lätt att köpa däck av typen nordiskt friktionsdäck hos oss på Däckskiftarna.
Ett nordiskt friktionsdäck har fler sajpningar än andra däck
Friktionsdäck som friktionsdäck, kan man tycka men skillnaden på ett nordiskt friktionsdäck och ett centraleuropeiskt vinterdäck utan dubbar är faktiskt förhållandevis stor. Det har bekräftats gång på gång i oberoende tester. För att gå lite djupare in på de tekniska skillnaderna mellan dessa båda däcktyper så kan man säga att ett nordiskt friktionsdäck har fler sicksack-formade sajpningar. De är även försedda med en skarp slitbanekant som ger ett imponerande grepp på både snö och is. Centraleuropeiska friktionsdäck kommer å andra sidan bättre till sin rätt på barmark och när du kör i lite högre hastigheter.
Nordiska friktionsdäck har goda allround-egenskaper
Ett nordiskt friktionsdäck klarar det mesta! Med ett friktionsdäck av centraleuropeisk typ klarar du dig däremot inte genom hela vintern om du bor i norra Sverige. Du bör helt enkelt låta bilen stå när vägarna är isiga eller oberäkneliga. Ett nordiskt friktionsdäck kan dock vara ett riktigt bra allround-alternativ där vintrarna bjuder på allt från regnslask till blixthalka och ett lager packad snö på vägen. De är dock inte lika precisa vid barmarkskörning på hösten eller framåt våren som andra friktionsdäck och har heller inte samma extrema isgrepp som när du kör med dubbade vinterdäck. Ett nordiskt friktionsdäck är ändå ofta det bästa valet av vinterdäck eftersom de alltid har tillräckligt goda egenskaper, även om de kanske inte är bäst på något. Om vintervädret är oberäkneligt rekommenderar vi denna däcktyp.
Viktiga egenskaper att jämföra när du väljer nordiska friktionsdäck
Även om vi ringat in de egenskaper ett nordiskt friktionsdäck brukar ha jämfört med dubbdäck och andra friktionsdäck är det viktigt att veta att nordiska friktionsdäck kan vara väldigt olika sinsemellan. Jämför däckens märkningar och ta del av tester om du vill ha en fingervisning om hur ett enskilt däck presterar.
-
Väggrepp på is och snö – Att däcken ger så kort bromssträcka som möjligt under tuffast möjliga förhållanden är mycket viktigt om du valt däck som du räknar med att kunna använda, oavsett väglag.
-
Väggrepp på torr asfalt – Det är sällan väglaget är extremt. När du väljer ett nordiskt friktionsdäck ska du inte kompromissa för mycket med hur däcken presterar på barmark och när det är vår i luften.
-
Våtgrepp – Att köra på is, torra vägar och när asfalten är blöt är tre olika saker. Fördelen med ett nordiskt friktionsdäck är att du ska kunna lita på det i alla väder. Således behöver de även leverera bra våtgrepp och skydd mot vattenplaning.
-
Bränsleekonomi – Ett nordiskt friktionsdäck har högre friktion mot underlaget än ett lite hårdare friktionsdäck av centraleuropeisk typ. Det innebär att rullmotståndet ökar och att bilen drar lite mer drivmedel. Kör du mycket är det viktigt att ett nordiskt friktionsdäck ändå presterar hyggligt inom detta område så att det inte blir dyra däck i längden.
-
Buller och körkomfort – Högre rullmotstånd innebär också högre ljudnivåer. Med vissa nordiska friktionsdäck kan detta upplevas som ett problem. Det är dock stora skillnader mellan olika däck av den här typen. Hur du upplever buller beror också på vad du har för bil.
När är det dags att byta till ett nordiskt friktionsdäck?
Ett nordiskt friktionsdäck har den fördelen jämfört med dubbdäck att det inte finns bestämmelser som säger när du inte får använda det. Det är dock inte allvädersdäck vi talar om här, friktionsdäck av nordisk typ är inte anpassade för att ge dig god körkomfort och perfekt väggrepp på torr och varm asfalt. Det är ännu viktigare att byta till sommardäck i tid än om du kör med friktionsdäck av centraleuropeisk typ.
Boka gärna in ett däckbyte hos oss på Däckskiftarna i samband med att du köper nya däck. Vi balanserar dem åt dig och kan lagra dina däck på vårt däckhotell om du vill maximera däckens livslängd samtidigt som de slipper ta upp plats hemma i garaget.