Här hittar du svar på vanliga frågor om däck och däckhotell

Hittar du inte ditt svar? Kontakta oss här

Frågor om däckhotell

 

Hur bokar jag om min min tid/dag för däckskifte?

När du fått en dag som inte passar bokar du om på denna länk.
 

Kan jag boka in däckbyte innan jag fått en tidsbokning?

Under stationens öppettider så kan du själv boka in ett däckskifte genom att kontakta stationen. De behöver ca 3-5 dagars förvarning.
 

Kan jag byta station för mitt däckhotell?

Självklart. Kontakta oss på här så hjälper vi dig. (Beroende på avstånd kan en fraktavgift tas ut)
 

Hur uppdaterar jag mina kontaktuppgifter?

Har du bytt telefonnummer, mejladress eller bil (reg nr) kontakta oss här  så uppdaterar vi dina uppgifter.
 

Vad vinner jag på att inte förvara däcken hemma?

Däck ska förvaras torrt, svalt och mörkt för att må bra. Har du inte ett sådant utrymme är däckhotell att föredra. I de flesta lägenhetshus är det förbjudet att förvara däck i förråden p.g.a brandrisken.

Här hittar du allmän information om däckhotell
 

Frågor om weborder

Hur fungerar passformsgaranti på kompletta hjul?

Om du anger registreringsnummer så garanterar vi att däck och fälgar passar ditt fordon. Förutsatt att du inte modifierat bromsar, fjädringar eller annat som påverkar utrymmet i hjulhuset.
Är bilen i originalutförande och fälgarna inte passar får du returnera dem kostnadsfritt. Är du  det minsta osäker kontakta oss först.

 

Beställningen blev fel kan jag avbryta ordern?

Det går tyvärr inte att avbryta en order för oss.
Blir det fel mejla oss så hjälper vi dig att hitta rätt produkter och hantera din felaktiga order.

Hur spårar jag min order?

Om din order skickas med DHL får du ett spårningsnummer när din order lämnar lagret. Skickas den med PostNord får du spårningsnummer via SMS/meil när ordern har inkommit till terminalen på din ort.

 

Hur fungerar det om man köper däck och fälg?

Väljer du att köpa "Kompletta hjul" med hemleverans så kommer däcken monterade på fälgarna, samt balanserade så, har du valt TPMS är den konfigurerad. Att däcken monteras på fälg innebär att ångerrätten är förbrukad.

Köper du kompletta hjul med leverans till station är det drop-in alla dagar och du kan inte boka tid. Montering och balansering utför på däckstationen när du kommer dit.

 
Vad kostar frakt för hemleverans?

99 kr per däck/fälg. Köper du kompletta hjul (4 däck & 4 fälgar) är frakten 499 kr.

 

Hur fungerar hemleverans?

Ibland så skickas produkterna från olika lager. Det innebär att du kan få fler paket från från olika speditörer. Du måste besvara samtliga leveransaviseringar inom 3 dagar. Om du inte gör de tas en lagerhyra på 100 kr dagen ut.

Postnord skickar leveransavisering via SMS eller mail (glöm inte kika i skräpposten) där du bokar tid för hemleverans. Utkörningstid; 8-22.

Postnord skapar ett unikt kollinummer för varje produkt vilket innebär att du måste besvara och boka in leverans för samtliga kollinummer/produkter i din order.

Exempel: Order med 4 däck blir 4 kollinummer - 4 leveransaviseringar måste besvaras.

DHL skicka avisering via SMS eller mail och du kan följa din order med ett sändningsnumret som du mottar, där du kan se hur många kolli som ingår. Utkörningstid; 7-17.

 

Varför är det viktigt att besvara leveransaviseringen för samtliga produkter/kollinummer vid hemleverans?

Om du inte besvarar samtliga aviseringar så kommer de kolli/däcken som de inte bokats utkörning för automatiskt att gå i retur till oss efter 7 dagar.  Då tas  995 kr ut för ej utlöst paket.
Har du inte fått någon leveransavisering inom angiven leveranstid som står i ditt orderbekräftelse, mejla till oss.

Observera att för sändning som efter avisering ligger kvar på transportörens terminal tillkommer en avgift om 200 kr från och med fjärde dagen från det att godset aviseras (gäller även om du avtalar det med transportören).

 

Hur fungerar leverans till station?

När du valt leverans till station är fraktkostnaden 50kr per däck/fälg. Du får ett sms från stationen när din order kommit fram. Du kan då komma på drop-in inom 5 dagar för att få dina produkter monterade.

Hur gör jag en retur på hemleverans?

1. Du kan välja att få produkterna upphämtad av Postnord 8-17. Kostnad150kr per däck/fälg (4 lösa däck).  OBS - Däck och fälgpaket där däck monterats på fälgarna går ej att returnera.

2. Lämna tillbaka  däck på station 150kr per däck (under ordinarie öppettider). Klicka här för att registrera retur.  Du kan tyvärr inte lämna tillbaka fälgar på station.

Hur gör jag en retur vid leverans till station?

Om du ångrat ditt köp, eller har köpt fel storlek kan du göra en retur på station öppettiderna på höst/vår.. Klicka här för att registrera retur.

Har lång tid tar de innan jag får tillbaka pengarna vid en retur?

När du gjort retur så gör vi en återbetalning när däcken är tillbaka på lagret. Utbetalningstid beror de på vilket betalsätt du använd. Läs mer här.

Hur fungerar leveranssätt "Pickup Täby"

När du valt att hämta ditt paket på vårt lager i Täby får du ett mejl när din order kommit fram. Du har då 7 arbetsdagar på dig att hämta den.
 

Hur fungerar retur leveranssätt "Pickup Täby"

Har du ångrat ditt köp innan du hämtat däcken så måste du kontakta oss. Returavgift 150kr per däck/fälg. Om du inte tar kontakt med oss inom 7 arbetsdagar från leveransavisering debiteras du 995 kr för ej hämtat paket.

Reklamation stationsbesök

Vart ska jag vända mig om jag inte är nöjd eller vill reklamera något efter ett stationsbesök?

Alla reklamationsärenden hanteras lokalt av den station du besökt. Kontaktuppgifter hittar du på stationssidorna.

Om du lämnar in din bil för reparation på en annan verkstad utan att först ge chansen att bedöma och åtgärda skada godtas inte reklamationen och eventuell ersättning  utbetalas ej.

Kundservice

När och hur kan jag komma i kontakt med er?

Du kan använda chatten eller formuläret på vår hemsida eller kontakta oss via mail. Vi har ingen kundtjänst via telefon. Om du önskar bli uppringd så lämna ditt telefonnummer.

 

Inom vilken tid kan jag förvänta mig återkoppling på mejl?

Vi besvarar till 99.5% alla mejl inom 24h mån-fre.  Cirka 75% av mejlen besvarar vi så snabbt som inom 4h.

 

Frågor om vinterdäck

Under vilken period är det lag på att man måste ha vinterdäck?

Du måste använda vinterdäck vid vinterväglag under tidsperioden 1 december - 31 mars. Du får använda dubbdäck under tidsperioden 1 oktober - 15 april. Det är förbjudet att använda dubbdäck under tidsperioden 16 april - 30 september om det inte är eller förväntas bli vinterväglag.

Vilket är det minsta mönsterdjupet som är lagligt på vinterdäck?

3 mm

Här kan du läsa mer om de olika typer av vinterdäck och vad du ska tänka på när du väljer vinterdäck till din bil

Frågor om sommardäck

Under vilken period är det lag på att ha sommardäck?

Mellan 1 april och 30 november ska du använda sommardäck eller året runt däck såvida inte vinterväglag råder.

Vilket är det minsta mönsterdjupet som är lagligt på sommardäck?

1.6 mm

Här kan du läsa mer om datum för sommardäck. Här läser du mer om sommardäck.


Övriga däckfrågor

Jag ska köpa nya däck och har glömt bort vilken dimension jag har?

Om du har däckhotell, kontakta stationen som förvarar din däck så kan dem ge dig dimensionerna. Har du däcken hemma titta på däckets sida efter bredd-profil-tum.

Hur vet jag att det är dags att byta ut min däck?

När däcken uppnått en viss ålder eller ett visst slitage är det dags att byta ut dom. Är du osäker kan du åka till en station så mäter de mönsterdjupet för dig kostnadsfritt.

Hur gammalt får ett däck maximalt vara för att det ska vara säkert?

Sex år. Om ett däck sedan är lämpligt att köra på under så lång tid är beroende av mönsterdjup och slitbanan.  som i sin tur påverkas av körstil, förvaring, hjulinställning.

Om mina däck är mer än sex år men har bra mönster kan jag köra på dem då?

Ja, enligt tillverkarna av däck är den maximala livslängden på ett däck är 10 år från tillverkningsdatum.

Hur vet jag hur gammalt mitt däck?

På däckens sida står en "DOT" märkning som berättar när däcket är tillverkat. De fyra sista siffrorna anger tillverkningsdatum. Tex 2143 innebär att däcket är tillverkat år 2021 vecka 43.


Hur förlänger jag livstiden på mina däck?

Genom att förvara däcken mörkt och svalt, alltid köra på rätt däcktryck, ha korrekt hjulinställning och undvika hård acceleration/inbromsning.

Vad betyder ET /  inpressningsdjup?

Inpressningsdjup/ET eller offset som det även kallas anger avståndet mellan däckets axiella centrum till fälgens monteringsyta mot hjulnavet, dvs hur ”djupt in” fälgen är monterad.

Vart hittar jag ET-måttet?

På insidan av fälgen tillsammans med fälgens tum och bred brukar även ET mått stå instansat. ET är oftast mellan 5-55.

Vad händer om ET är mycket längre än originalfälgarna?

Används en fälg där inpressningsdjupet skiljer sig mycket i negativ bemärkelse kan fälgen ta i bromsok, innerskärm eller stag.

Vad händer om ET-måttet är mycket högre än originalfälgarna?

Om ET är mycket högre än original kan fälgen sticka ut utanför bilens kaross vilket besiktning inte godkänner.