Köpvillkor Online

Det är viktigt att du tar del av våra aktuella villkor innan du gör en beställning.  Följande villkor reglerar förhållandet mellan dig som kund och Däckskiftarna i Sverige AB när du handlar på vår webbplats över internet.

 


Beställningar

Beställningar är bindande och du som kund är skyldig att betala din beställning. Vi levererar inom Sverige. Beställning som göres i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att Däckskiftarna lider ekonomisk eller annan skada polisanmäles. 

Detta innefattas i passformsgarantin

Om du anger reg.nr så garanterar vi att däck och fälgar passar ditt fordon.  Är bilen i originalutförande och fälgarna inte passar får du returnera dem kostnadsfritt och vi krediterar eventuell fraktkostnad. För att returen ska godkännas ska däck och fälgar vara i nyskick utan skador. Finns skador på produkterna så återbetala 50% av produktens värde.

Är bromsar, fjädringar eller annat som påverkar utrymmet i hjulhuset utöver standardutrustning, exempelvis tillvalspaket med större bromsar så gäller inte passformsgarantin. Det samma gäller om någon av dessa delar modifierats i efterhand på bilen, då utgår garantin.

Om däck och fälgar har monterats ihop på en av våra däckstationer eller annan däckverkstad så ersätter vi dig inte för den kostnaden eller för kostnad av demontering.
 

Ångerrätt Däck-och fälgpaket / Kompletta hjul

När du köpt däck-och fälgpaket (Kompletta hjul) med montering utgår ångerrätten så fort vi monterat däcket på fälgen, då varorna anses vara brukade. Blir det fel är det viktigt att du kontaktar oss omgående (max 24h efter lagd order) så vi kan avbryta ordern i god tid, innan monteringen skett. Detta gäller även vid köp av endast däck eller fälg, som i efterhand monterats på en av våra stationer, hemma eller på annan verkstad

TPMS

Om din bil är utrustat med TPMS (däcktrycksövervakningssystem) har vi, möjlighet att leverera hjulen med TPMS sensorer. Då levereras hjulen med TPMS sensorer som vi har programmerat så att dessa kan kopplas ihop med vald bil. Du beställer TPMS sensorerna via vår web-shop.  Hur sensorerna kopplas till bilen skiftar mellan olika bilmodeller. Det är vanligt att systemet är självlärande, vilket innebär att systemet fångar upp ett nytt hjuls signal efter ungefär 20 minuters färd alternativt att man aktiverar de nya hjulen via bilens färddator. Men det finns även bilar där sensorerna måste aktiveras i bilen och då krävs det speciell utrustning och ett besök hos en verkstad som har denna utrustning. Inkoppling av TPMS sensorerna till bilens dator ansvarar du som kund för, vi täcker inga kostnader som uppkommer i samband med det. Om din bil är utrustad med TPMS och du väljer att beställa hjul utan TPMS-sensorer gäller inte passningsgarantin för problem som uppstår på grund av att du har valt hjul utan TPMS-sensorer.

Vid köp av fälgar och kompletta hjul till släp, husvagnar och transporter samt ändrade (till exempel sänkta) eller importerade bilar lämnar vi inte passningsgaranti.

Vi lämnar inte passningsgaranti vid köp av endast däck eftersom vi inte vet vilka fälgar som beställaren tänkt använda tillsammans med däcken samt att vi inte har möjlighet att kontrollera belastnings- och hastighetsindex automatiskt. Vid köp av däck måste hänsyn tas till information i registreringsbeviset för belastnings och hastighetskod samt regler för utbyte av däck, vi gör ingen kontroll av detta vid köp av endast däck.

Minsta ordersumma 

Vi har ingen minsta ordersumma, alla beställningar är välkomna.

Nedsatta priser

Erbjudanden om nedsatta priser gäller så länge lagret räcker om inget annat anges.

Priser

Priset som anges på denna webbplats vid inköpstillfället, är det som gäller. Priserna är styckpriser inklusive moms om inget annat anges. Vi reserverar oss för eventuella skrivfel.
 

Åldersgräns

Hos Däckskiftarna måste du vara 18 år för att få handla. Är beställaren under 18 år skall målsmans tillstånd inhämtas av beställaren innan köpet.

Lagring av personuppgifter

Genom att godkänna dessa Allmänna Ordervillkor vid genomförandet av köp samtycker du till behandling av de personuppgifter du lämnar till Däckskiftarna enligt vår integritetspolicy

Däckskiftarna Sverige AB är personuppgiftsansvarig för de uppgifter du lämnar till Däckskiftarna. Uppgifterna behandlas för att kunna administrera ditt köp och i syfte att fullgöra vårt åtaganden gentemot dig som kund. Uppgifterna kan också komma att användas i marknadsföringssyfte av Däckskiftarna eller andra företag inom koncernen (Skruvat AB & Bythjul Norden AB). Du har som kund rätt att motsätta dig att dina personuppgifter används i marknadsföringssyfte. Anmälan om sådan reklamspärr görs skriftlig till Däckskiftarna i Sverige AB, Reprovägen 10, 18377 Täby.

Fraktkostnader

Fraktkostnaden visas alltid i kassan.

Hemleverans: 99 kr per däck/fälg.

Hemleverans komplettahjul hemleverans (4 däck och 4 fälg) är frakten 499 kr.

Leverans till station 50kr per däck/fälg.

Lagerutlämning: 50kr per däck/fälg.

Leveranser

Hemleverans
Dina varor skickas med Postnord eller DHL och levereras hem till tomtgräns eller till porten om du bor i lägenhet. Det kan också bli aktuellt att leveransen sker till distributionscentral för avhämtning.  Däckskiftarna ansvarar inte för godset vid hemleverans. Om du godkänner att speditören lämnar godset vid tomt utan kvittens så upphör ordern att vara försäkrad och ansvaret övergår till dig. Observera att det inte sker någon avisering den dag varorna körs ut. Om du inte kan den förslagna dagen kommer transportören att erbjuda leverans en annan dag. Om du inte är på plats på avtalat tid gäller för leverans med DHL att du debiteras för de kostnader som uppstår, 250 kr/sändning och för Postnord att du måste hämta sändningen på Postnords terminal. Observera att om sändning efter avisering ligger kvar på transportörens terminal tillkommer en avgift om 200 kr från och med fjärde dagen från det att godset aviseras (gäller även om du avtalar det med transportören). Den merkostnaden kommer att adderas på befintlig Klarnabetalning.

Leverans till däckstation

Du kan också välja att få din leverans direkt till en station för 200 kr.  Vid leverans till station är tjänsterna montering, balansering och däckskifte obligatoriska.

Ångerrätt / returer

Retur "Leverans till station".

Har du beställt till en station och vill göra retur är kostnaden 150 kr per däck/fälg.
Vid köp av 4 fälgar och 4 däck är returkostnaden 995 kr.

Retur hemleverans

Har du beställt däck hem kontaktar du oss för att få fraktsedlar och en dag för upphämtning. Returkostnad 150 kr per däck/fälg. 

Under perioden på våren/hösten när våra stationer har öppet kan du återlämna din hemleverans på station. Returkostnad 150 kr per däck/fälg.

Retur Däck-och fälgpaket / Kompletta hjul

När du köpt däck-och fälgpaket (Kompletta hjul) med montering utgår ångerrätten så fort vi monterat däcket på fälgen, då varorna anses vara brukade. Detta gäller även vid köp av lösplock däck eller fälg, som i efterhand monterats på en av våra stationer, hemma eller på annan verkstad.

Vi återbetalar ej kostnad för omläggning eller demontering.

Leveranstid

Leveranstid visas i kassan innan du betalar samt på orderbekräftelsen  som skickas till din mail. Merparten av produkterna lagerförs i Sverige med en leveranstid på 3-6 arbetsdagar.  Vissa varor skickas från Europa, 7-14  arbetsdagars leveranstid. Förseningar kan förekomma, och det utgår ingen kompensation i det fall förseningar uppstår.

Outlösta försändelser

Beställning som är levererad och ej utlöst inom 7 arbetsdagar returneras till leverantör och vi tar ut en returavgift på 995kr för ej utlöst paket. Det är upp till dig som kund att ange en korrekt leveransadress och att besvara PostNord & DHL´s aviseringar för leveransbokning. Vid paket som ej hämtas ut och går i retur förbehåller vi oss rätten att debitera en avgift på 995kr plus den lagerhyra om 50kr per dygn som speditören tar ut av oss för att paketet förvaras på deras terminal.

Transportskadat gods

När du tar emot varan ska du alltid kontrollera att emballaget är helt. Syns skadan utvändigt bör du reklamera godset till oss innan du tar emot försändelsen. Övriga skador på innehållet: se avsnittet "Reklamationer" nedan.

Betalning

Tillsammans med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sweden, erbjuder vi följande betalningsalternativ där betalningen görs direkt till Klarna:

  • Betala inom 30 dagar: Betalningstid är 30 dagar från avsändandet av varorna. Villkoren för betala inom 30 dagar finner du här

  • Konto: Klarna Konto är en kontokredit som tillhandahålls av Klarna och som ger kredittagaren möjlighet att delbetala sina köp månadsvis med minst 1/24 (minimum 50 SEK) av totala utnyttjade kreditbeloppet eller i enlighet med de i kassan godkända villkoren. För mer information om Klarna Konto inklusive allmänna villkor och Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation finner du här.
  • Betala Direkt: Automatisk dragning från ditt bankkonto: baseras på autogiro och ditt konto debiteras ca två bankdagar efter köpet genomförts eller att varan skickats. Villkoren för användande av autogiro finner du här.
  • Banköverföring: Ditt konto debiteras omedelbart efter att beställningen har lagts.

Du hittar mer information om Klarna här och kan läsa deras användarvillkor här

För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst. Vi rekommenderar dig att läsa vår sekretesspolicy Klarnas sekretesspolicy.

Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas sekretesspolicy

Kvitto/Orderbekräftelse

Den e-postbekräftelse du erhåller när du lägger din beställning gäller som kvitto. Om du inte fått en orderbekräftelse inom 30 minuter, vänligen kontrollera att din e-post adress stämmer och maila oss så skickar vi om bekräftelsen.

Garantier

Däckskiftarna följer naturligtvis konsumentköplagen och lämnar minst ett års garanti (gäller fabrikationsfel) på alla produkter. 

Denna garanti gäller inte vid:

  • Olyckshändelse efter det att du har fått varan.
  • Vanvård
  • Onormal användning av varan
  • Om du låtit bli att följa skötsel- och serviceanvisningar.

Enligt konsumentköplagen kan du även alltid reklamera tillverkningsfel på en vara upp till tre år efter köpet.

Ångerrätt weborder

Vi följer konsumentverkets regler kring distanshandelslagen. Du har alltid full returrätt inom 14 dagar efter du mottagit dina varor, även om förpackningen öppnats. Dock ska varan återlämnas i oanvänt skick, det innebär att däck eller fälgar inte får ha varit monterade. Om produkterna inte är oanvända kommer du att debiteras för eventuell värdeminskning.  Så snart vi mottagit din önskan om att använda ångerrätten och vi fått tillbaka varan eller ett bevis på att varan skickats spårbart, återbetalar vi inom 7 dagar tillbaka summan för ditt köp.

När du vill nyttja ångerätten mejlar du hit.

Har du beställt hemleverans får själv stå för frakten tillbaka till oss men vi förser dig med fraktsedlar och bokar upphämtning Returfrakt 150 kr per däck/fälg debiteras din Klarna betalning.
Observera att ej avhämtad försändelse INTE gäller som retur eller ångrat köp – du måste alltid hämta ut ett beställt paket, därefter går det bra att returnera det.


Ej avhämtad försändelse debiteras med 995kr plus den lagerhyra om 50 kr per dyg som speditören tar ut av oss för att paketet förvaras på deras terminal.

Ångerrätt gäller ej vid köp av däck och fälg som kommer monterade

När du väljer att köpa dina däck & fälg montering och balansering så upphör ångerrätten att gälla.

Avbeställning av order

Vi hanterar inga avbeställningar utan du får då använda din ångerrätt och återsända varan.
Beställningar till station: 150 kr per däck/fälg. Hemleverans 150kr per däck/fälg.

Byten

Har det blivit fel och du vill göra ett byte meddelar du oss om din retur och lägger en ny order.

Reklamation weborder

För att göra en reklamation måste du höra av dig till oss på support@dackskiftarna.se.
Skicka inga varor innan du varit i kontakt med oss och fått din reklamation bedömt/godkänd.
Vad gäller direkt synliga transportskador på din försändelse se avsnittet om "Leverans" ovan.
Vid tvister som vi inte lyckas lösa tillsammans, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden. Vi följer alltid deras rekommendationer.
Vid tvister kan du även kontakta EUs tvistlösningssida och få hjälp här.

Reklamation stationsbesök / utförda tjänster

Alla reklamtionsärenden hanteras lokalt av den station du besökt. Kontaktuppgifter hittar du här.

Om du lämnar in din bil för reparation på en annan verkstad utan att först ge chansen att bedöma och åtgärda skada godtas inte reklamationen och ersättning  utbetalas ej.

Övrigt

Vi reserverar oss för slutförsäljning, eventuella skriv/text-fel samt att bilderna kan ge olika färgnyanser i olika datorer. 
Alla varor förblir vår egendom tills full betalning erlagts. Alla bedrägeriförsök polisanmäls.