Däckskola

Allt du behöver veta om däck

Vad innebär det egentligen att välja rätt däck och vilka avgörande faktorer bör du ha i åtanke när du ska köpa nya? Däcken kan spela en avgörande roll när det kommer till en bra eller dålig körupplevelse och framförallt när det kommer till säkerhet. 
Nedan reder vi ut begrepp och tydliggör vad lagen säger – allt för att underlätta ditt köp av nya däck samt för att göra din bilfärd säkrare.

Vad säger lagen om när du måste byta däck?

Mellan 1 december - 31 mars ska vinterdäck eller likvärdig utrustning användas när vinterväglag råder. Kravet gäller för personbil, lätt lastbil och buss med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagn som dras av ett sådant fordon.

Viktiga datum att komma ihåg vid däckskifte: 
Vinterdäck måste vara på plats 1 dec – 31 mars
Dubbdäck är tillåtet 1 okt – 15 april (såtillvida att det inte råder vinterväglag)

Dubbat eller odubbat?

Vinterdäck definieras av Vägverket som ”däck särskilt framtagna för vinterkörning och som är märkta med M+S, M.S, M&S, M-S, MS eller ’Mud and Snow’”. 

Det finns två olika typer av vinterdäck; dubbade eller odubbade även kallade friktionsdäck. Vilket däck du bör välja beror på vilka körförhållanden som råder där du planerar att köra din bil. 

Dubbdäck lämpar sig bäst för tyngre vinterklimat med oplogade vägar samt isiga underlag. Bor du i mellan- eller södra Sverige är förmodligen friktionsdäck bäst lämpade då de passar bäst för motorväg och stadskörning.

Mönsterdjup

Mönstret på ditt däck har betydelse för däckets grepp, tålighet, drivförmåga samt kapacitet att avleda vatten. Bränsleförbrukning, komfort och ljudnivå påverkas också av mönstret. 

Mönsterdjupet är extremt viktigt för din säkerhet. Enligt svensk lag är det minsta tillåtna mönsterdjup 1,6 mm och på ett vinterdäck 3,0 mm. Det är dock rekommenderat att byta, framförallt vinterdäck, tidigare då köregenskaperna förändas drastiskt vid slitage. Ett nytt sommardäck har ett mönsterdjup på ca 7-8 millimeter och ett vinterdäck ca 8-9 millimeter.

Kontrollera dina däck regelbundet för en säkrare bilfärd. 

Lufttryck & balansering

För att maximera däckens livslängd är det viktigt att du har rätt lufttryck i däcken. För att ta reda på rätt lufttryck för din bil kan du titta på dörrstolpen vid förarplatsen, i tankluckan eller i instruktionsboken. Är lufttrycket inte korrekt kommer däcken att slitas ojämnt.

Vi på däckskiftarna rekommenderar att du kollar lufttrycket regelbundet, en gång i månaden, så kör du säkrare och mer ekonomiskt.

Att balansera däcken är en viktig del av förberedelserna inför en säsongs bilkörning. Genom att balansera däcken uppnår du högre körkomfort samt att du förebygger onödigt slitage på dina däck. När du väljer att balansera dina däck korrigerar vi eventuell obalans. Detta gör vi genom att fästa vikter på däckets in- och utsida.

Vi på Däckskiftarna rekommenderar att du kontrollbalanserar dina däck vid varje skifte. Vi erbjuder en kostnadsfri kontroll vid däckskifte hos oss. 

Förvaring

Då däck är känsliga för både hög värme och solljus, är det viktigt att förvara dina däck mörkt, svalt och torrt. Har du lösa däck så ska du lagra dem stående medans däck på fälg lagras bäst liggande. 

Tänk på att däck får inte förvaras i träförråd, på vinden eller nära brandfarliga ämnen p.g.a. brandrisken.

Däckskiftarna erbjuder däckhotell där vi tar hand om samt förvarar dina däck säkert. Läs mer om däckhotell här (länk)

Däck och miljö

Idag arbetar de flesta tillverkare hårt för att ta fram nya tekniker, och innovationer på sina däck. Målet är att göra dem miljövänliga, lättrullade, bekväma och säkra att köra med.

När du köper ett par nya däck betalar du som köpare en återvinningsavgift. Detta finansierar återvinningen av dina däck när de är utslitna.

Märkning på däck

Vad betyder egentligen alla märkningar på däcken? Här reder vi ut vad som står för vad.

Tireinformation.jpg

 

  1. Däckproducent (Märke)
  2. DOT eller ECE/EEC anger tillverkningsplats och tid för däcken. Det mest centrala är de fyra sista siffrorna som står för tillverkningsvecka och år. Alltså 2919 betyder att däcket är tillverkat vecka 29 år 2019.
  3. TWI markerar var däckets slitageindikationer finns (Tread Wear Indicator)
  4. RF är en förkortning för Reinforced och visar att däcket är förstärkt
  5. Information om vinterprestanda (M+S står för Mud and Snow)
  6. Profilbeteckning / Däcktyp
  7. Däckets bredd i mm
  8. Förhållandet mellan däckets höjd och dess bredd i % (profilförhållandet)
  9. Informerar att detta är ett Radialdäck (tråden är tvärgående till hjulets rullriktning)
  10. Fälgens storlek (diameter i tum)
  11. Däckets belastningsindex (visar minimigränsen)
  12. Däckets hastighetsklass
  13. Däck utan innerslang (TL står för tubeless)

Välkommen att höra av dig till Däckskiftarnas kundservice om du har frågor eller funderingar.